بنر
بنر
بنر
بنر
بنر
بنر
بنر
بنر
آیا میدانید ازدواج با چه کسانی ممنوع است؟ در ادامه با ما همراه شوید تا به بررسی این موضوع بپردازیم.

با این افراد ازدواج نکنید که ممنوع است!

برای انتخاب همسر در فرهنگ، ادیان و جوامع مختلف افراد دارای محدودیت هایی هستند  که ملزم به رعایت آن هستند این اصل در فرهنگ و سنت کشور ما نیز وجود دارد در این مقاله از سایت سوربان میخواهیم ببینیم در فرهنگ و دین ما ایرانی ها ازدواج با چه کسانی ممنوع است با ما در ادامه همراه شوید.

ازدواج با این 4 گروه از افراد مطلقاً ممنوع است! + بررسی علت

ازدواج با این افراد ممنوع است

در ادامه افرادی که ازدواج با آنها ممنوع است را برایتان توضیح میدهیم. به طور کلی ازدواج با 4 گروه از افراد ممنوع است که در ادامه به تشریح هر یک میپردازیم :

۱. خویشاوندان نسبی: این گروه شامل پدر، مادر، برادر، خواهر، عمه، خاله، دایی، عمو می‌شود. این قرابت ممکن است حاصل از شبهه یا زنا نیز باشد.

۲. خویشاوندان سببی: این گروه شامل مادر زن، پدر شوهر، جده‌های زن و شوهر، زن پدر، زن پسر، دختر زن و دختر شوهر می شود. به عبارت دیگر، هر کسی که با شما به خاطر عقد نکاح خویشاوند شده باشد، برای شما حرام و ممنوع است.

۳. خواهران: این گروه شامل دو یا چند خواهر است که همزمان برای یک مرد حرام و ممنوع هستند. به عبارت دیگر، هیچ مردی نمی‌تواند با دو یا چند خواهر به صورت دائم یا منقطع (موقت) عقد نکاح ببندد.

۴. زنان محصور: این گروه شامل زنانی است که به دلایل مختلف در حال حاضر برای عقد نکاح در دسترس نبوده و باید منتظر مدت معینی بمانند.

ازدواج با چه کسانی ممنوع است؟

ممنوعیت ازدواج بر اساس ۳ عامل مهم تعیین میشود که در ادامه قصد داریم به توضیح این عوامل بپردازیم.

ازدواج با این 4 گروه از افراد مطلقاً ممنوع است! + بررسی علت

۱. قرابت

قرابت چیست؟ قرابت به رابطه‌ای گفته می‌شود که بین دو یا چند نفر براساس خون، شیر، نکاح یا رضاع وجود دارد. در واقع قرابت نسبی، سببی یا رضاعی است که در فرهنگ و دین اسلام، در بسیاری از موارد منجر به حرمت نکاح می‌شود. برخی از این حالات عبارتند از:

  • نکاح با پدر و مادر و جده و جدات
  • نکاح با فرزندان و نوادگان
  • نکاح با برادر و خواهر و فرزندان آن‌ها
  • نکاح با عمو، خاله، دایی و عمه و عمه‌ها و خاله‌های پدر و مادر و جده و جدات
  • نکاح با مادر زن و جده‌های زن، چه نسبی چه رضاعی باشند.
  • نکاح با زن پدر یا زن یکی از اجداد، چه نسبی چه رضاعی باشند.
  • نکاح با دختر یکی از فرزندان زن، چه نسبی چه رضاعی باشند.
  • نکاح همزمان با دو خواهر، حتی اگر عقد منقطع (موقت) باشد.
  • نکاح با دختر برادر یا خواهر زن بدون اجازه زن.
  • نکاح با زن شوهردار یا زنی که در عده طلاق یا وفات است.
  • نکاح در حال احرام، چه با علم چه بدون علم به حرمت آن.
  • نکاح با زنی که سه مرتبه مطلقه شده است، مگر این که با مرد دیگری ازدواج کرده و پس از نزدیکی با او جدا شده باشد.

۲. دین

دومین عامل که نقش مهمی در تعیین ممنوعیت های ازدواج دارد دین است دین به مجموعه‌ای از باورها، قوانین، شعائر و ارزش‌های مرتبط با خداوند و رابطه بین انسان و خداوند گفته می‌شود که ممکن است بر روی تصمیمات و رفتارهای انسان‌ها تأثیر بگذارد.

یکی از موضوعاتی که دین در آن نقش دارد، ازدواج است و امکان دارد که شرایطی را برای ازدواج تعیین کند که باید رعایت شوند. در دین اسلام ازدواج با برخی افراد یا گروه‌ها و فقهای شافعی و حنبلی و همچنی ازدواج با زرتشتیان ممنوع یا نامطلوب است.

ازدواج با این 4 گروه از افراد مطلقاً ممنوع است! + بررسی علت

۳. قانون

قانون موجب حفظ نظم و عدالت در جامعه میشود که ممکن است در برخی مسائل با دین یا فرهنگ همخوانی داشته باشد و در بعضی دیگر از مسائل با آن‌ها در تضاد باشد. چالش بین قانون و دین، گاه به تعارضات سیاسی و فرهنگی منجر می‌شود. برای مثال، در برخی کشورهای اسلامی، قانون این‌گونه بیان شده است که ازدواج با غیر از مسلمانان ممنوع می‌باشد.

ازدواج از روی اجبار چه حکمی دارد؟

ازدواج از روی اجبار یکی از آن مواردی است که در قوانین ازدواج ایران ممنوع تلقی میشود چراکه منجر به شکل گرفتن یک زندگی غیر مطلوب و مشکلات روحی و روانی در افراد خواهد شد.

کلام آخر

همانطور که ابتدای مقاله اشاره کردیم ممنوعیت ازدواج با برخی افراد در تمام ادیان، فرهنگ ها و قوانین کشور ها وجود دارد کشور ما نیز از این قاعده مستثنا نیست در این مطلب نیز ما به افرادی که ازدواج با آنها ممنوع است اشاره کردیم و دلیل این ممنوعیت را نیز بیان کردیم.

بهتر است بدانید در صورت سرپیچی از این قوانین ممنوعیت ازدواج علاوه بر باطل شدن عقد، پیگیری‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ حقوقی و تأدیبی نیز صورت خواهد گرفت.



به این مطلب امتیاز دهید:
(1 امتیاز , میانگین: 5.0 از 5)
بنر
بنر

نظرات شما:

عناوین جذاب امروز