بنر
بنر
بنر
بنر
بنر
بنر
بنر
بنر

ما در طول زندگی خود روابط زیادی را تجربه می‌کنیم. در برخی از این روابط موفق می‌شویم و در برخی دیگر شکست می‌خوریم. اگر یک رابطه عاشقانه را تجربه کرده باشید، حتماً شور و شعف ابتدایی آن شما را مجذوب خود کرده است. هر تجربه و یا اتفاق را به زمینه آشنایی خود پیوند می‌دهید. همچنین، ممکن است آن‌ها را نوعی موهبت الهی برای ایجاد این پیوند بدانید. در این زمان، فکر به این موضوع که ممکن است این رابطه به سرانجام نرسد نیز دشوار است. با این حال، در همه موارد اینطور نیست. بنابراین، زمانی که شکست را تجربه می‌کنیم، مایلیم بدانیم حکمت خدا در عاشق شدن چیست؟ و چرا برخی از روابط عاشقانه به سرانجام نمی‌رسد؟

حکمت خدا در عاشق شدن

حکمت خدا در عاشق شدن (آیا عاشق شدن کار خداست؟)

یکی از مفاهیمی که نقش اساسی در زندگی ما ایفا می‌کند، محبت است. در واقع، در میان موجوداتی که از از شعور و فهم برخوردارند، نوعی جذب و انجذاب آگاهانه و تمایل و کشش روشن وجود دارد. در نتیجه، دل افراد به طرفی کشیده می‌شود. همچنین، یک موجودی در زمان حال این دل را به سمت خودش جلب می‌کند. در واقع، این حالت با ارتباط مثبت یک موجود با محب خود تعریف می‌شود. بنابراین، محبت ما انسان‌ها به چیزهایی تعلق می‌گیرد که رابطه آن را با وجود خودمان در همین زمان درک کرده باشیم.

رسول خدا (صل الله علیه و آله) می‌فرمایند: جُبِلَتِ القُلُوبُ على حُبِّ مَنْ أحسَنَ إليها و بُغْضِ مَنْ أساءَ إليها. بر این اساس، روان ما ذاتاً به این صورت خلق شده است که نسبت به کسانی که در حق ما خوبی می‌کنند، محبت پیدا می‌کند. از طرفی، نسبت به کسانی که به ما بدی می‌کنند، بغض پیدا می‌کند. همچنین، این روایت مولا امیرالمؤمنین (علیه السلام): سَببُ المَحَبّةِ الإحْسانُ؛ نیز مؤید این مطلب است.

بنابراین، چون محبت ما وابسته به عوامل مختلف از جمله نوع برخورد دیگران است، ممکن است در برخوردهایی که توجه بیشتری دریافت کنیم، مچذوب بشویم. در نتیجه، با گذر زمان و افزایش این رفتار و همچنین، عکس‌العمل‌های متقابل عشق را با معنای عام آن تجربه کنیم. در حقیقت، اگر به دنبال یافتن حکمت خدا در عاشق شدن یا اتفاقات دیگر هستیم، ابتدا باید یک نگاه عمیق‌تری به ویژگی‌های فطری انسان داشته باشیم.

محبوب‌هایی که انتخاب می‌شوند

مهمترین ویژگی انسان که متمایز کننده او از سایر موجودات است، قدرت انتخاب و اختیار اوست. در واقع، ما می‌توانیم در حیطه اختیارات خود انتخاب کنیم. این انتخاب از کوچکترین رفتارها مانند خواب و خوراک تا مفاهیم بلندتری مانند محبت و عاطفه ادامه دارد. بنابراین، زمانی که ما با افراد مختلف مواجه می‌شویم و روابط متفاوتی را تجربه می‌کنیم، این انتخاب‌ها بیشتر نمایان می‌شوند. متمایلیم برخی از روابط دوام بیشتری داشته باشند. در نتیجه، آن‌ها را بیشتر ادامه می‌دهیم. در صورتی که همه‌ی این روابط مطلوب نیستند. برخی از آن‌ها مانند ارتباط با نامحرم بدون رعایت حدود الهی در دین ما مورد نکوهش است. پس، اگر در چنین روابطی دلباخته می‌شویم و یا عشق و محبت درونی شدید را تجربه می‌کنیم، این ما هستیم که مسیر نارضایتی خدای متعال را انتخاب کرده‌ایم. در چنین شرایطی، اگر بخواهیم به حکمت خدا در عاشق شدن توجه کنیم، بر رفتار غلط خود سرپوش گذاشته‌ایم.

درست است که این عالم با حکمت و تدبیر خداوند اداره می‌شود. بی‌اذن او برگی از درخت نمی‌افتد. اما، در همین مسیر انسان مختار شده است تا انتخاب کند. از فهم و درکی که خدای متعال به او عطا کرده است برای رسیدن به بهترین راه‌ها استفاده کند. اگر فردی مسیر غلط را برای ارضای هیجان عاطفه و محبت انتخاب کند، با پیامدهای آن هم مواجه می‌شود. از طرفی، نباید فراموش کرد که گاهی در برخی از روابط ما با شکست مواجه می‌شویم. ممکن است یک رابطه عاشقانه را با مسیر صحیحی آغاز کرده باشیم. اما، در ادامه دادن آن موفق نباشیم. در چنین شرایطی باید بدانیم حکمت خدا در عاشق شدن و شکست برخی از روابط چیست؟

چه حکمتی دارد که برخی از روابط با شکست مواجه می‌شوند؟

حکمت خدا در عاشق شدن (آیا عاشق شدن کار خداست؟)

حتی اگر برای ما چندان مهم نباشد که حکمت خدا در عاشق شدن چیست، وقتی یک رابطه عاطفی بی‌فرجام را تجربه می‌کنیم؛ حتماً با خود کلنجار می‌رویم که این شکست چه حکمتی داشته است؟ این حالت خصوصاً در زمانی که فرد مقابل به رابطه عاطفی پایان دهد ایجاد می‌شود. در این زمان، ما هیجان غم را با شدت خیلی بیشتری تجربه می‌کنیم. با این حال، باید بدانیم،

  • رشد انسان با تحمل سختی‌ها تعریف می‌شود

در واقع، ساختار دنیا با سختی و رنج آفریده شده است. یکی از دغدغه‌های اساسی ما در این دنیا کاهش رنج است. سختی‌ها نقش مهمی در زندگی ما دارند. گاهی ما را از یاد خدا غافل و گاهی توجه ما را به خدا جلب می‌کنند. این رنج‌ها علت‌ها و پیامدهای مختلفی دارند. با این حال، اگر رنج نباشد ما از خوشی‌های دنیا نیز لذت نمی‌بریم. پس، حرکت صحیح در این دنیا مانند بالارفتن از یک سربالایی نفس گیر است. مثل سرسره نیست. اگر در روابط عاشقانه نیز شکست را تجربه کرده‌ایم، با در نظر گرفتن این نگاه تحمل آن آسان‌تر می‌شود.

  • دنیا محل ابتلاء است

در دنیا برای هر فردی یک امتحاناتی قرار داده شده که عیار او را مشخص می‌کند. این امتحانات خصوصاً در رابطه با محبوب‌های ماست. هر چه را بیشتر دوست داشته باشیم، با همان مورد امتحان قرار می‌گیریم. با این حال، گاهی در این مسیر ممکن است دچار احساساتی مانند، فرسودگی، یأس، ناامیدی و اضطراب شویم. شاید احساس کنیم یک شکست اساسی خورده‌ایم که دیگر نمی‌توانیم به روال قبلی زندگی خود ادامه دهیم. حتی نمی‌توانیم برای زندگی آینده خود انتخاب مناسبی داشته باشیم. اگر شما هم این حالات را تجربه می‌کنید بهتر است در اسرع وقت از مشاوره ازدواج کمک بگیرید. مشاور به شما کمک می‌کند تا از تجارب منفی خود صحبت کنید. همچنین، بهترین راهکارها را برای مقابله با آسیب‌هایی که روان شما را آزرده کرده است به کار ببرید.

نتیجه گیری

در این مقاله آموختیم برای تحلیل مسائل از جمله روابط عاطفی و عشق باید یک نگاه جامع به ویژگی‌های انسان و هدف از خلقت او و حکمت خدا در عاشق شدن داشته باشیم. این نگاه به ما کمک می‌کند تا در مواجهه با شادی‌ها و تجربه روابط عاشقانه انتظار یک شادی مداوم را نداشته باشیم. همچنین، اگر با چالشی مواجه شدیم، از عملکردهای روزانه خود بازنمانیم. بلکه، زمانی که به وظایف خود عمل کرده‌ایم و در روابط با شکست مواجه شده‌ایم، هر شکستی را یک راه برای رشد شخصی و ارتقاء معنوی در نظر بگیریم.



به این مطلب امتیاز دهید:
(1 امتیاز , میانگین: 5.0 از 5)
بنر
بنر

نظرات شما:

عناوین جذاب امروز