بنر
بنر
بنر
بنر
بنر
بنر
بنر
بنر
سفره عقد دارای وسایل و اجزایی است که هر یک فسلفه و نشانه خاص خود را دارد.

لیست کامل وسایل ضروری سفره عقد

از وقتیکه دو نفر تصمیم به ازدواج میگیرند تا پا به زندگی مشترک بگذارند یکی از مهمترین مراحل این امر نشستن بر سر سفره عقد در یک سالن عقد یا محضر عقد شیک است.

سفره عقد نمادی است از آغاز یک زندگی و مسیر تازه که با گفتن یک بله آغاز میشود این روزها عروس و داماد ها تمایل دارند مراسم عقد خود را هرچه باشکوه تر و زیباتر برگزار کنند به همین دلیل چیدمان وسایل سفره عقد نیاز به دقت و طراحی خاصی دارد.

سفره عقد عنصر اصلی مراسم عقد است و با زیبایی و تزئینات خاص خود جذابیت خاصی به مراسم میبخشد، سفره عقد اجزای مهم و زیادی دارد که هر یک نماد و سمبلی از موضوع مهمی است ما در این مقاله از سایت سوربان میخواهیم به وسایل سفره عقد بپردازیم و ضمن معرفی لیست کامل وسایل سفره عقد به بررسی فلسفه و نماد وجود هر یک از این اجزا بپردازیم.

15 وسیله ضروری سفره عقد + فلسفه جالب و شنیدنی هر کدام که قطعا نمیدانستید!

لیست کامل وسایل سفره عقد

معمولا سفره عقد به شکل پارچه ای است که مطابق با ذوق و سلیقه طراح، دیزاین و طراحی می‌شود تمام اجزایی که درون این سفره قرار میگیرند هرکدام نماد و معنایی ویژه و خاصی دارند که شامل موارد زیر می باشد:

  • جانماز و قرآن
  • تخم مرغ
  • آینه و شمعدان و آب
  • فندق، گردو و بادام
  • نقل و سکه و کله قند
  • کاسه نبات و شیرینی
  • میوه
  • گل
  • عسل
  • جا حلقه ای

در ادامه به معرفی هریک از این اجزای سفره عقد و فلسفه وجود هریک از این اجزا می‌پردازیم.

15 وسیله ضروری سفره عقد + فلسفه جالب و شنیدنی هر کدام که قطعا نمیدانستید!

نماد و سمبل اجزای سفره عقد

جانماز و قرآن

جانماز به عنوان سمبلی از تقوا و عبادت، بر روی سفره‌ی عقد قرار می‌گیرد. جانماز، به معنای برکت و پاکیزگی، نشان دهنده تمرکز و اتصال عروس و داماد جوان به خداوند است. با گذاشتن جانماز روی سفرهٔ عقد نشان میدهید که به ارزش های دینی مذهبی پایبند می‌باشند.

همچنین، قرآن کریم به عنوان کتاب مقدس اسلامی و منبع اصلی ارزش‌ها و اصول دینی، نیز جزئی از سفره عقد است. قرآن، به عنوان نمادی از حکمت، راهنمایی و روشنایی، روی سفره عقد قرار می‌گیرد. این نماد نشان می‌دهد که عروس و داماد در مسیر زندگی مشترک خود، با توجه به آموزه‌های قرآنی حرکت می‌کنند و بر اساس آنها اقدامات خود را شکل می‌دهند.

بنابراین، حضور جانماز و قرآن در سفرهٔ عقد نمادی از اهمیت دینی و ارزش‌های اخلاقی است که در زندگی مشترک عروس و داماد نقش بسیار مهمی ایفا می‌کنند.

تخم مرغ

تخم مرغ نیز به عنوان یکی از عناصر حاضر در سفره عقد نمادی با ارزش است. از گذشته تا کنون بر سر سفره عقد پنج، دوازده یا چهارده تخم مرغ به نیت پنج تن دوازده امام (ع) و چهارده معصوم(ع) قرار می دهند. تخم مرغ نماد تولد و فرزندآوری نیز هست و به نیت ادامه نسل زن و مرد و بچه دار شدن بر سر سفره عقد قرار می گیرد.

15 وسیله ضروری سفره عقد + فلسفه جالب و شنیدنی هر کدام که قطعا نمیدانستید!

آینه و شمعدان

آینه به عنوان یک نماد از زیبایی و شفافیت در سفرهٔ عقد قرار می‌گیرد. آینه نمادی است از روحیهٔ زیبا و شفافیت در روابط عروس و داماد. همچنین، آینه نشان دهندهٔ پذیرش و تقبل از خود و همچنین از شریک زندگی است.

از سوی دیگر، شمعدان نمادی از روشنایی و امید است. با قرار گرفتن شمعدان‌ها روی سفرهٔ عقد، نشان داده می‌شود که عروس و داماد در زندگی مشترک خود به دنبال روشنایی و امید هستند.

شمعدان نمادی است از نور و گرمای عشق و مهربانی که در روابط آنها حاکم خواهد بود.

بنابراین، حضور آینه و شمعدان در سفرهٔ عقد نمادی از زیبایی، شفافیت، روشنایی و امید است. این دو نماد باعث می‌شوند تا زوج عروس و داماد با نگاهی زیبا و روشن به زندگی مشترک خود نگریسته و در طول مسیری پر از نور و عشق، به همراهی و رشد خود ادامه دهند.

فندق

فندق نمادی است از خوشبختی و پیروزی در زندگی مشترک. همچون پوست فندق که با باز شدن آن به طعم و طراوت داخلی آن دست می‌یابیم، زوج عروس و داماد نیز با باز شدن به احساسات و عشق در زندگی مشترک خود، به خوشبختی و رضایت دست خواهند یافت.

گردو

گردو نمادی است از ثروت و فراوانی در زندگی. مغز گردو که پر از مواد مغذی و مفید است، نشان دهندهٔ ثروت و فراوانی در زندگی مشترک عروس و داماد است. حضور گردو در سفرهٔ عقد نشانگر خوشبختی و موفقیت مالی در آیندهٔ زوج است.

15 وسیله ضروری سفره عقد + فلسفه جالب و شنیدنی هر کدام که قطعا نمیدانستید!

بادام

بادام نیز نمادی است از سلامتی و قوت در زندگی. همچون مغز بادام که باعث افزایش انرژی و قدرت ذهنی می‌شود، حضور بادام در سفرهٔ عقد نشان دهندهٔ سلامتی و قوت جسمی و ذهنی در رابطهٔ عروس و داماد است.

نقل

نقل نمادی است از برکت و شیرینی در زندگی مشترک. همچون شیرینی نقل که طعم دلپذیری دارد و خوشبختی را به همراه می‌آورد، حضور نقل در سفرهٔ عقد نشان دهندهٔ برکت و شادابی در زندگی زوج عروس و داماد است.

سکه

سکه نمادی است از ثروت و فراوانی در زندگی. همچون سکه‌های قدیمی که به عنوان نماد ارزش و ثروت شناخته می‌شوند، حضور سکه در سفرهٔ عقد نشانگر ثروت و برکت مالی در آیندهٔ زوج است.

کله قند

کله‌قند نیز نمادی است از بخشش و مهربانی در زندگی مشترک. گذاشتم کله‌قند در سفرهٔ عقد نشان دهنده بخشش و مهربانی در روابط عروس و داماد است.

15 وسیله ضروری سفره عقد + فلسفه جالب و شنیدنی هر کدام که قطعا نمیدانستید!

نبات

نبات اعلای زعفرانی یکی از اجزای سفره عقد و نماد آروزی شیرینی پیوند عروس داماد است که در بالای سفره عقد، به شکل زیبا و طبقاتی قرار می دهند.

طراحی های بسیار متنوعی بر روی شاخه نبات می شود که یکی از عناصر زیبای هر سفره عقدی است.

شیرینی

بر سر سفره عقد ظرفی از شیرینی را که دارای دو نوع شیرینی خشک و تر است را نیز قرار می دهند. این شیرینی ها نشانه به ارمغان آوردن شهد خوشبختی است

میوه

میوه در سفرهٔ عقد نمادی است از خوشبختی، برکت و رونق در زندگی مشترک عروس و داماد. حضور میوه‌های تازه و آراسته در سفرهٔ عقد نشانگر فراوانی و ثمربخشی در زندگی زوج است.

میوه‌ها با رنگارنگی و طعمی شیرین و مطبوع، زیبایی و شادابی را به سفرهٔ عقد می‌آورند. آنها به عنوان نمادی از خوشبختی و خوش آیندی، به زوج عروس و داماد یادآوری می‌کنند که در مسیر زندگی مشترکشان برکت و ثمربخشی وجود خواهد داشت.

گل

گل در سفرهٔ عقد نمادی است از زیبایی، عشق و ارزش‌گذاری به لحظات خاص زندگی عروس و داماد. گل‌ها با طراوت و شادابی خود، زیبایی و زندگی به سفرهٔ عقد می‌آورند.

قرار دادن گل در سفرهٔ عقد نشانگر عشق و ارزش‌گذاری به زندگی مشترک است. فلسفه این گل‌ها به عروس و داماد این استه که یادآور شوند که در مسیر زندگی مشترکشان باید به زیبایی و لحظات با ارزش اهمیت بدهند.

15 وسیله ضروری سفره عقد + فلسفه جالب و شنیدنی هر کدام که قطعا نمیدانستید!

جام عسل

جام عسلی که بر روی سفره عقد قرار دارد نشانه شیرینکامی در زندگی است و عروس و داماد پس از عقد در دهان همدیگر برای شیرین کامی و دلارامی عسل قرار می دهند.

حلقه های عروس و داماد

حلقه ی ازدواج زوج معمول بصورت ست بوده و در جایگاه‌های خاص روی سفره عقد قرار داده می‌شوند. حلقه که بعنوان نماد ازدواج شناخته می‌شود پیش پای عروس و داماد گذاشته می‌شود تا بعد از جاری شدن صیغه عقد آن ها را در انگشت هم قرار دهند.

کلام آخر

سفره عقد به عنوان عضوی جدانشدنی از مراسم عقد و ازدواج ما ایرانی ها شناخته میشود این سفره شامل عناصر زیادی است که هر یک نماد و سمبل خاصی است از این رو در این مقاله سعی کردیم تا لیست کامل وسایل سفره عقد را معرفی کنیم و در مورد فلسفه و تماد هریک توضیحاتی داده ایم.



به این مطلب امتیاز دهید:
(1 امتیاز , میانگین: 5.0 از 5)
بنر
بنر

نظرات شما:

عناوین جذاب امروز