بنر
بنر
بنر
بنر
بنر
بنر
بنر
بنر
ازدواج در آلمان شرایط، قوانین و مراحل خاص خود را دارد ما در این مقاله به طور مفصل راجع به این موضوع صحبت کرده ایم.

چطور در آلمان ازدواج کنیم؟

چطور در آلمان ازدواج کنیم؟ چگونه در آلمان ازدواج کنیم؟ از آنجایی که ازدواج در آلمان یکی از راه های اخذ اقامت این کشور است. این کشور یکی از صنعتی ترین کشورهای عضو اتحادیه اروپا و شرایط ایده آل کاری موجود در این کشور ، آلمان را به یکی از جذابترین کشور ها برای مهاجرت تبدیل کرده است.

مهاجرت به آلمان و ازدواج با یک فرد آلمانی پس از اخذ اقامت آلمان، امکان درخواست برای تابعیت را فراهم می کند. بعد از 3 سال اقامت مداوم در این کشور، در حالی که 2 سال از ازدواج نیز گذشته باشد، می توان برای اخذ تابعیت آلمان اقدام نمود.

ازدواج در آلمان و قوانین آن برای افرادی که قصد مهاجرت از طریق ازدواج به آلمان را دارند، بسیار مهم است. اگر شریک زندگی شما در آلمان زندگی می‌­کند یا می­‌خواهید به واسطه­‌‌ی او به آلمان مهاجرت کنید مطالعه این مقاله از سوربان با عنوان ازدواج در آلمان و قوانین آن را از دست ندهید.

ازدواج در آلمان : مراحل/شرایط/قوانین + نحوه اخذ اقامت آلمان از طریق ازدواج

چطور در آلمان ازدواج کنیم؟

فرهنگ ازدواج در آلمان، با توجه به اهمیت مفهوم خانواده در این کشور بسیار مورد احترام و باارزش است. ازدواج‌های سنتی که در خانه و یا مساجد و کلیساها که بر اساس ادیان مسیحی، اسلام، یهودیت و یا هر دین و فرهنگ دیگری صورت می گیرد، باید بعدا به صورت رسمی به عنوان ازدواج مدنی در اداره مربوط ثبت شود؛ در غیر این صورت اهمیت قانونی ندارد.

در کشور آلمان، اداره ثبت مدنی و قانونی ازدواج  اشتندیس امت (Standesamt) نام دارد و مسئول ثبت همه ازدواج‌ها است. درواقع شما برای اقدام و ثبت ازدواج باید به یکی از نمایندگی‌های این اداره در محل زندگی خود مراجعه کرده و به همراه شریک زندگی خود فرم ثبت نام ازدواج (Anmelldung zur Eheschließung) را پر کنید.

در آخر با توجه به شرایط، ملیت و اقامت شما مشخص می‌شود که چه مدارکی نیاز دارید و باید همه را با فرم متذکره به اداره ارسال کنید.

برای ازدواج در تاریخ دلخواه، باید شش ماه قبل از تاریخ مورد نظر درخواست ازدواج بدهید.

شما و همسرتان هر دو برای ثبت ازدواج باید حضور داشته باشید.

شرایط ازدواج در آلمان

ازدواج در آلمان : مراحل/شرایط/قوانین + نحوه اخذ اقامت آلمان از طریق ازدواج

نکته: درصورت نبود یکی از اشخاص می تواند فرد دیگری را از طرف خودش وکیل (Vollmacht) تعین کند.

  • اولین و مهمترین شرط ازدواج  مجرد بودن است.
  • کامل بودن سن قانونی
  • ازدواج با اعضای خانواده نزدیک (مثلا پدربزرگ و مادربزرگ، والدین، خواهر و برادر، فرزند یا نوه) در آلمان مجاز نیست.
  • این ممنوعیت شامل خواهران و برادرانی که به فرزند خوانده شده‌اند هم صدق میکند.
  •  زوج‌های هم‌جنس هم می‌توانند در این کشور ازدواج قانونی کنند.

مراحل ازدواج با یک شهروند آلمانی

اگر شریک زندگی شما یک شهروند آلمانی است باید 9 مرحله زیر را بگذرانید تا ویزای آلمان را دریافت کنید.

۱. اداره ثبت احوال: اگر شما می‌خواهید با یک شهروند آلمانی مقیم آلمان ازدواج کنید، باید مدارکی را ارائه دهید. قبل از درخواست ویزای ازدواج باید از اداره ثبت احوال استعلام این مدارک را بگیرید.

لطفاً توجه داشته باشید که تمام مدارکی که به زبان آلمانی نیستند باید توسط مترجم رسمی ترجمه شوند و نباید بیش از شش ماه از اعتبارشان گذشته باشد.

۲. ثبت ازدواج: اگر تمامی مدارک را دارید، به صورت حضوری همراه با نامزدتان در دفترخانه ثبت نام کنید. در صورت عدم حضور یکی از طرفین می‌توانید برای شریک خود وکالت نامه صادر کنید. ثبت نام برای ازدواج حداکثر 6 ماه قبل از تاریخ ازدواج مورد نظر انجام می‌شود.

۳. بررسی شرایط ازدواج: اداره ثبت اسناد به منظور بررسی ازدواج و هرگونه موانع ازدواج صحت مدارک شما را چک می‌کند.

۴. تاییدیه ثبت ازدواج: اداره ثبت احوال ثبت نام شما تایید می‌کند و گواهینامه‌­ های به اعتبار 6 ماه به شما می‌دهد.

۵. درخواست ویزای ازدواج در آلمان: بعد از این که گواهی و تاریخ ازدواج خود را از اداره ثبت احوال دریافت کردید، می‌توانید برای ویزای ازدواج در نمایندگی دیپلماتیک آلمان در کشور خود درخواست دهید.

ازدواج در آلمان : مراحل/شرایط/قوانین + نحوه اخذ اقامت آلمان از طریق ازدواج

۶. رفتن به اداره مهاجرت آلمان : نامزد در آلمان دعوت به یک قرار ملاقات در اداره مهاجرت مسئول در آلمان می‌شود. برخی از مدارک باید در قرار ملاقات آورده شود. از قبل به صورت کتبی به شما اطلاع داده می‌شود که کدام اسناد را باید همراه خود داشته باشید.

۷. بیانیه مقامات مهاجرت: طبق قوانین ازدواج در آلمان، پس از قرار ملاقات شخصی، مراحل ازدواج بررسی می شود و اظهارنامه‌ای برای نمایندگی دیپلماتیک آلمان در کشور متقاضی ارسال می‌شود.

۸. تصمیم‌گیری در مورد درخواست ویزا توسط نمایندگی آلمان در خارج از کشور: در مرحله آخر، نمایندگی آلمان در خارج از کشور در مورد درخواست شما برای ویزای ازدواج تصمیم‌گیری می‌کند.

۹. ورود به آلمان: زمانی که ویزا را دریافت کردید می‌توانید وارد آلمان شوید و ظرف سه ماه ازدواج کنید که این زمان مطابق با اعتبار ویزای ازدواج است.

مدارک مورد نیاز برای ازدواج در آلمان

  • گواهی تولد
  • پاسپورت
  • گواهی مجرد بودن (گواهی طلاق، گواهی فوت) در صورت وجود.
  • عدم سوء پیشینه
  • پرداخت هزینه های مربوطه.
  • نامه ثبت نام و آدرس (erweiterte Meldebestätigung)، که بیشتر از ۱۴ روز از صدور آن نگذشته باشد.

قوانبن ازدواج در آلمان

ازدواج در آلمان : مراحل/شرایط/قوانین + نحوه اخذ اقامت آلمان از طریق ازدواج

از قوانین ازدواج در آلمان می‌توان به مدرک Ehefähigkeitzeugnis اشاره کرد. شهروندان خارجی به این مدرک نیز نیاز دارند. این سند نشان دهنده این است که مانعی برای ازدواج فرد وجود ندارد. برای دریافت آن باید به سفارت کشورخود مراجعه کنید.

در صورتی که شما به دلیل شرایط پناهندگی نمی‌توانید به سفارت کشور خود مراجعه کنید و یا سفارت کشور شما این مدرک را صادر نمی‌کند، می‌توانید در دادگاه عالی منطقه خود درخواست معافیت بفرستید؛ در صورتی که معافیت شما صادر شود، به مدت شش ماه معتبر است.

لطفا دقت داشته باشید؛ مدارک ازدواج خارجی باید توسط مقامات در کشور خود شما ترجمه و تایید شده و همچنین توسط سفارت آلمان در کشور شما به رسمیت شناخته شود. البته این فرآیند معمولا وقت گیر و هزینه بر است.

هزینه ازدواج در آلمان چقدر است؟

در ایالت‌ های مختلف فدرال آلمان هزینه‌های ازدواج مدنی متفاوت است. با توجه به قوانین ازدواج در آلمان، یک سری عوامل روی هزینه ازدواج تاثیرگذار هستند؛ مانند:

  • تاریخ تعین شده برای ازدواج
  • تعداد مدارک
  • تصدیق نامه‌های مورد نیاز

به طور کلی میتوان گفت که هزینه‌ها بین ۵۰  تا ۱۰۰ یورو است. اما اگر تصمیم بگیرید روز شنبه و یا یکشنبه ازدواج کنید هزینه‌ها بالاتر هستند.

اخذ تابعیت کشور آلمان از طریق ازدواج به چه صورتی امکان پذیر است؟

ازدواج در آلمان : مراحل/شرایط/قوانین + نحوه اخذ اقامت آلمان از طریق ازدواج

بعد از ازدواج در آلمان می‌توانید برای اخذ تابعیت آلمان اقدام کنید. به صورت کلی می‌توان گفت بعد از 2 سال ازدواج و زندگی با یک شهروند آلمانی و در آخر هم 3 سال اقامت در آلمان، اگر واجد شرایط باشید می‌توانید برای تابعیت آلمان اقدام کنید.

این شرایط شامل:

  • منابع مالی کافی
  • مهارت در زبان آلمانی B1
  • سوگند وفاداری در آلمان
  • پاسپورت و شناسنامه همراه با کپی
  • عکس از پاسپورت
  • گواهی تولد
  • گواهی ازدواج در آلمان
  • اثبات ملیت همسر آلمانی
  • اثبات مالیات (حداقل پرداخت 3 ماه)
  • آزمون شهروندی در آلمان
  • اعلام وفاداری به قانون اساسی آلمان

مزایای ازدواج در آلمان

شما می‌توانید با خانواده خود از زندگی در آلمان لذت ببرید. این راه یکی از سریع ترین راه‌های مهاجرت و اخذ اقامت است. از مزایای ازدواج در آلمان می‌توان به سطح باکیفیت زندگی در این کشور اشاره کرد. هزینه‌های زندگی مقرون به صرفه، اقتصاد قدرتمند و زیرساخت‌های باکیفیت تحصیلی، از مزایای ازدواج در آلمان و زندگی در این کشور هستند. شما از طریق ازدواج در آلمان می توانید به اقامت این کشور و پس از آن به تابعیت این کشور دست یابید.

کلام آخر

در این مقاله به طور مفصل در مورد ازدواج در آلمان صحبت کردیم و پاسخ جامعی به سوال چطور در آلمان ازدواج کنیم؟ نیز داده شد امیدواریم این مقاله برایتان مفید بوده باشد، سپاس از همراهی شما.



به این مطلب امتیاز دهید:
(1 امتیاز , میانگین: 5.0 از 5)
بنر
بنر

نظرات شما:

عناوین جذاب امروز