بنر
بنر
بنر
بنر
بنر
بنر
برای ثبت عقد در محضر عقد ارائه مدارکی به محضر دار ضروری و واجب است، در این مطلب ما در مورد این مدارک صحبت کردیم و به شما گفتیم صفر تا صد مدارک لازم برای عقد محضری چه مواردی هستند.

مدارک لازم برای عقد محضری ۱۴۰۳

مدارک لازم برای عقد محضری چه مواردی است؟ برای عقد محضری چه مدارکی باید ببریم؟ آیا بدون شناسنامه میشه عقد کرد؟ مدارک لازم برای عقد دائم چه مواردی هستند؟ مدارک لازم برای ازدواج دوم زن چیست؟ اگر این سوالات و مشابه این موارد سوال شما نیز هست از شما دعوت میکنیم در ادامه همراه این مقاله از سوربان باشید تا با هم به بررسی مدارک لازم برای عقد محضری ۱۴۰۳ بپردازیم و ببینیم برای  ثبت عقد و ازدواج در دفترخانه به همراه داشتن چه مدارکی واجب و ضروری است!

مدارک لازم برای عقد محضری (1403) + (7 تبصره و 2 تذکر مهم)

برای ثبت عقد محضری چه مدارکی را به همراه داشته باشیم؟

این روزها خیلی از زوج ها ترجیح میدهند به جای برگزاری جشن عقد مفصل و بزرگ به سراغ عقد محضری بروند این کار مزایای زیادی برای آنها به همراه خواهد داشت از جمله صرفه جویی در هزینه ها و زمان و تمرکز بیشتر بر شروع زندگی مشترک.

لازم است قبل از مراجعه به محضر عقد مدارک لازم برای عقد محضری را آماده کرده و دم دست بگذارید و برای ثبت عقد محضری با خود همراه ببرید جمع آوری این مدارک شاید کمی استرس زا باشد و یا به دلیل حجم زیاد کارهای مراسم عقد و عروسی ممکن است برداشتن برخی از این مدارک واجب و لازم را فراموش کنید اما نگران این موضوع نباشید چراکه در ادامه این مطلب ما مدارک لازم برای عقد محضری را برای شما شرح داده ایم و یک لیست کامل از مدارک لازم برای عقد محضری به همراه توضیحات مربوط به هر یک را در اختیارتان قرار داده ایم.

لیست مدارک لازم برای عقد محضری

۱- شناسنامه  و کارت ملی زوجین( عروس و داماد )

۲- شناسنامه پدر زوجه (پدر عروس)

۳- جواب آزمایش قبل از ازدواج شامل تالاسمی و RPR و اپیوم (عدم اعتیاد) و مشاوره قبل از ازدواج  زوجین و تزریق واکسن کزاز زوجه ممهور شده از مرکز بهداشت.

تبصره۱- شناسنامه عروس و داماد باید عکسدار باشد مگر سن آنها کمتر تر از ۱۵ سال تمام شمسی باشدکه در اینصورت باهمان شناسنامه بدون عکس هم عقد انجام می شود.

تبصره ۲- اگر سن عروس و داماد بیشتر از ۱۵ سال باشد و کارت ملی نداشته باشند باید ازاداره ثبت احوال درخواست کارت ملی کنند و رسید آنرا ارائه نمایند و کارت ملی پدر یا مادر را نیز تحویل دفترخانه دهند و در مورد کمتر از ۱۵ سال نیز کارت ملی پدر یا مادر را تحویل دهند (بخاطر درج کدپستی محل سکونت).

مدارک لازم برای عقد محضری (1403) + (7 تبصره و 2 تذکر مهم)

تبصره۳- اگر پدر عروس فوت شده باشد وعروس جد پدری هم نداشته باشد می بایست گواهی وفات وی را از اداره ثبت احوال اخذ کنند و تحویل دفتر دهند ولی اگر جد پدریش زنده ودر قید حیات است باید جد به همراه شناسنامه برای رضایت دادن و امضا ذیل اوراق واسناد در موقع عقد حضور یابد.

تبصره۴- درمورد خانمهایی که سابقه ازدواج دارند ومی خواهند دوباره ازدواج کنند باید یکی از مدارک زیر را ارائه کنند.

۴-۱-درصورت فوت شوهر قبلی گواهی وفات از اداره ثبت احوال اخذ وارائه دهند وباید عده وفات (۴ ماه و ۱۰ روز) نیز تمام شده باشد.

۴-۲-درصورت طلاق از شوهر قبلی باید طلاقنامه یا رونوشت آنرا ارائه کنند و باید عده طلاق ( ۳ طهر یا ۳ ماه )نیز تمام شده باشد.( در خصوص طلاقهای خلع یا مبارات رجوع به مابذل و طلاق متعاقبا صورت نگرفته باشد ).

۴-۳- طلاق زن یائسه وغیر مدخوله عده ندارد.

۴-۴- در طلاق رجعی باید بادفتر طلاق مکاتبه شود و جوابیه عدم رجوع در زمان عده را ارائه نمایند( ۳ طهر یا ۳ماه عده باید نگهدارد ).

مدارک لازم برای عقد محضری (1403) + (7 تبصره و 2 تذکر مهم)

تبصره۵- درخصوص مردان باید همسر دیگری نداشته باشند و اگر سابقه ازدواج دارند و به هر دلیلی بی زن شده اند بایددر شناسنامه وقایع مذکور ثبت شده باشد درغیر اینصورت در فوت زن قبلی(گواهی وفات)ودرطلاق (طلاقنامه)را ارائه کنند.

تبصره۶- درمورد مردانی که میخواهند باداشتن زن اول همسر دیگری اختیار کنند باید حکم دادگاه به خواسته ازدواج مجدد را(درصورت رضایت یاعدم رضایت یابیماری یاعدم تمکین و...حتی درصورت فسخ نکاح همسر اول)که قطعی ولازم الاجراباشد ارائه نمایند.

تبصره۷- در مورد ازدواجهای عادی که قصد دارند آنرا رسمی کنندنیز باید حکم دادگاه یاشورای حل اختلاف رادراین خصوص به دفتر به انضمام سایر مدارک هویتی (شناسنامه وکارت ملی)تحویل دهند.

2 تذکر مهم

الف- اگر زوجه فاقد ولی خاص( پدر وجد پدری ) باشد در این صورت قیم وی میتواند فقط در امور مالی زوجه (مهریه نقدی ومهریه قرضی-دین-و جهیزیه) آنهم درصورتی که سنش کمتر از ۱۸سال (سن رشد) باشد دخالت نماید و باید قیم نامه سرپرستی از اطفال را در دست داشته باشد و اما در موردی که سن زوجه بیش از ۱۸ سال باشد و عاقل و رشید باشد و در خصوص اصل نکاح و رضایت ازدواج حقی از نظر قانون نخواهد داشت.

ب- دختر خانمی که سابقه ازدواج قبلی دارد اگر هنوز باکره باشد برای ازدواج مجدد رضایت ولی قهری لازم است ولی اگر چنانچه در اثر ازدواج قبلی ازاله بکارت شده باشد دراین صورت نیز اجازه ولی قهری ورضایتش برای ثبت واجرای عقد ازدواج مجدد ازنظر قانون لازم نیست وزوجه شخصا و مستقلا میتواند تصمیم بگیرد.

مدارک لازم برای عقد محضری (1403) + (7 تبصره و 2 تذکر مهم)

درضمن پرسشنامه ای دردفترخانه به زوجین داده میشود که باید آنرا بدون قلم خوردگی تکمیل کنند واین پرسشنامه در واقع یپش نویس ثبت عقد است وشامل مشخصات طرفین عقد وصداق (مهریه) و طلا آلات خریداری شده و شروط ضمن عقد و... است که به همراه برگه لیست جهیزیه عروس پس از امضا عروس و داماد و پدر یا جد پدری عروس یا قیم جهت ثبت در دفتر به سردفتر باید تحویل شود.

کلام آخر

عقد محضری یکی از مهم ترین مراسم ها برای خانواده های ایرانی است که حتماً باید در محضر ثبت شود. شما برای ثبت ازدواج باید مدارکی را ارائه دهید. اگر این مدارک مشکلی داشته باشند، پروسه ازدواج شما با مشکل برخورد می کند. مدارک لازم برای عقد محضری معمولاً برای عروس و داماد یکسان است؛ اما عروس درصورتی که دوشیزه باشد نیاز به اجازه پدر دارد. درصورتی که پدر عروس فوت کرده باشد، عروس باید گواهی فوت پدر را به محضر ببرد تا بتواند ازدواج کند.

ما در این مقاله به توضیح کامل مدارک لازم برای عقد محضری پرداختیم و به سوال : برای عقد محضری چه مدارکی لازم است؟ پاسخ دادیم یادتان باشد قبل از مراجعه به محضر عقد این مدارک را تکمیل کنید و با خود ببرید.



به این مطلب امتیاز دهید:
(1 امتیاز , میانگین: 1.0 از 5)

نظرات شما:

عناوین جذاب امروز