بنر
بنر
بنر
بنر
بنر
بنر
بنر
بنر

طراحی دکوراسیون خانه ایرانی ، با این نکات خانه ای شیک و زیبا دارید!

همه ما دوست داریم با ورود به خانه، فضایی زیبا با بهترین چیدمان و بهترین رنگ و ترکیب را مشاهده کنیم .فضایی که سراسر آرامش و زیبایی باشد. در سبک طراحی دکوراسیون داخلی ایرانی ، فاکتورهای لازم برای یک زندگی شاد و پر انرژی وجود دارد. اما متاسفانه امروزه سبک معماری ساختمان ها از سبک طراحی معماری ایرانی فاصله گرفته و دیگر ار آن خانه های دلباز و پر ار رنگ و نقش خبری نیست. در عین حال با کمی خلافیت و تلفیق طراحی دکوراسیون سنتی ایرانی با سبک طراحی امروزی باز هم می توانید دکوراسیون زیبا و بی نظیر را خلق کنید. در ادامه با خانه معمار همراه باشید تا با آشنایی با المانها و عناصر تاثیرگذار در طراحی ایرانی و الگو گرفتن از آنها بتوانید فضایی خاص و زیبا را برای خانه خود ایجاد کنید.

عناصر تاثیرگذار در طراحی دکوراسیون ایرانی

در طراحی دکوراسیون داخلی عناصر زیادی هستند که نادیده گرفتن هر کدام از آنها باعث می شود طراحی، آنچنان که باید دلچسب نباشد. عناصری مثل رنگ ، نورپردازی ، فرم در طراحی از عواملی هستند که تاثیر زیادی در دکوراسیون دارند.
 

رنگ در طراحی ایرانی

در هر سبک ازطراحی دکوراسیون از پالت رنگی خاصی استفاده می شود. به عنوان مثال استفاده از رنگ‌های خنثی و روشن در سبک مدرن متداول است. درسبک کلاسیک از رنگهای تند و زننده خبری نیست و رنگها باید در عین گرم بودن نرم وملایم باشند. در مورد سبک طراحی ایرانی نیزماهیت رنگ غالب، استفاده از رنگهای گرم است، اما توجه داشته باشید معمولا در مورد دیوارها و سقف استفاده از رنگ خنثی و سفید کاربرد بیشتری دارد و استفاده از رنگهای گرم مثل قرمز، زرشکی فیروزه ای، قهوه ای را می توان در المان های دیگر مشاهده کرد.
 

طراحی دکوراسیون خانه ایرانی ، با این نکات خانه ای شیک و زیبا دارید!

نورپردازی عامل مهم در دکوراسیون ایرانی

درطراحی ایرانی ، استفاده از نور طبیعی از جایگاه ویژه ای برخوردار است و از پنجره ها و بازشوها برای تامین نور طبیعی بهره می برند. هر چند امروزه بخش زیادی از معماری سنتی در طراحی ساختمان ها از دست رفته اما خیلی از طراحان همچنان بر استفاده از نورپردازی طبیعی در طراحی خود تاکید دارند. می‌توان گفت آنچه امروزه به عنوان نورپردازی طبیعی در سبک های مختلف معماری مورد استفاده قرار می گیرد نشأت گرفته از معماری سنتی ایرانی ست.
علاوه بر تاکید بر نورپردازی طبیعی استفاده از لوسترهای بزرگ و باشکوه برای استفاده در مواقعی که امکان بهره گرفتن از نور طبیعی وجود ندارد، از المان های طراحی دکوراسیون ایرانی است.

المان های دکوراسیون ایرانی

در سبک طراحی دکوراسیون ایرانی از المان های مختلفی می توانید استفاده کنید. برخی از این المان ها خاص و ویژه طراحی ایرانی است و در هرکجا استفاده شود فضا را کاملا به سمت طراحی دکوراسیون ایرانی سوق می دهد. المان های مثل فرش ایرانی ،  استفاده از متریال آجر،آینه کاری و کاشی کاری، اکسسوری های سنتی از اصلی ترین آنها هستند.

فرش ایرانی

مهمترین المان در طراحی سنتی، فرش ایرانی است. فرش های ایرانی مانند یک تابلوی نقاشی پر از طرح و رنگ هستند و اگر به طور صحیح در دکوراسیون استفاده شوند این قابلیت را دارند که به نقطه کانونی در خانه تبدیل شوند. از گلیم نیز می توانید در طراحی ایرانی بهره ببرید.
 

طراحی دکوراسیون خانه ایرانی ، با این نکات خانه ای شیک و زیبا دارید!

استفاده از آجر

در معماری ایرانی آجر یک متریال پر کاربرد است که هم در دکوراسیون داخلی و هم در نمای خارجی استفاده می شود. از آجر در طراحی فضای آشپزخانه و سالن پذیرایی ، نشیمن و ... استفاده می شود. متریال آجر نشات گرفته از طبیعت است و حس و حال طبیعت را القا کرده و محیطی گرم و پر انرژی را ایجاد می کند.  

استفاده از کاشی کاری و آینه کاری

استفاده از کاشی کاری و آینه کاری در معماری ایرانی می‌تواند فضای کاملا سنتی و زیبا را خلق کند. اگر بخشی از یک دیوار یا سقف را به این کار اختصاص دهید و آن را با این کار تزیین کنید فضایی کاملا سنتی و ایرانی، در دکوراسیون شما ایجاد می شود.

استفاده از دکوریجات و اکسسوری های سنتی

ظروف سفالی، گلدان های قدیمی، ساعت های دیواری ، ظروف مسی یا ظروف پر نقش و نگار میناکاری شده و سیاه قلم به خوبی می توانند حال و هوای طراحی ایرانی را منتقل کنند.

اصول طراحی دکوراسیون پذیرایی ایرانی

در طراحی دکوراسیون پذیرایی سنتی ایرانی از مبلمان های امروزی خبری نیست و از طراحی بدون مبل و استفاده از پشتی برای دیزاین فضا استفاده می شود. تخت های سنتی چوبی و دست ساز با طرح مشبک و منبت با رویه ایی از جنس گلیم نیز نماد یک دکوراسیون ایرانی است. اما خیلی از افراد به دنبال طراحی دکوراسیون کاملاً سنتی برای فضای پذیرایی خود نیستند. بهترین پیشنهاد ترکیب مدرنیته با سنت است. با استفاده از المانهای مربوط به دکوراسیون سنتی و تلفیق آن با المان های سبک مدرن طرحی تلفیقی ایجاد می شود که فوق العاده دلنشین و زیباست.
 

طراحی دکوراسیون خانه ایرانی ، با این نکات خانه ای شیک و زیبا دارید!


در طراحی دکوراسیون پذیرایی ، اصلی ترین المانها مبلمان و فرش است. اگر فضای پذیرایی بزرگی دارید استفاده از مبل کلاسیک در کنار فرشهای ایرانی می‌تواند در ایجاد حال و هوای دکوراسیون ایرانی کمک کننده باشد. اما اگر فضای بزرگی در اختیار ندارید مبل کلاسیک انتخاب مناسبی نیست و باید از مبلمان راحتی استفاده کنید. زمانی که از مبلمان راحتی استفاده می‌کنید در مورد فرش سه انتخاب پیش رو دارید.

انتخاب فرش مدرن

 انتخاب فرش های سبک مدرن فضا را کاملاً به سمت مدرن بودن سوق می دهد و دیگر حال و هوای طراحی دکوراسیون ایرانی وجود ندارد.

انتخاب فرش های کلاسیک و ایرانی

استفاده از فرش های کلاسیک ایرانی بخصوص فرش های دستباف بهترین انتخاب برای ایجاد دکوراسیون ایرانی است.

انتخاب فرش آنتیک

فرش های آنتیک می‌توانند به فضای شما گرما و انرژی خوبی انتقال دهند اما سبک دکوراسیون پذیرایی ایرانی را چندان القا نمی دهند. درصورتی استفاده از فرش های کلاسیک و ایرانی تطابقی با فضا و دکوراسیون شما ندارد و یا فضا را زیاد از حد شلوغ می کند؛ می توانید از فرش های آنتیک استفاده کنید. در این صورت برای ایجاد فضایی ایرانی باید از دیگر المان ها مثل استفاده از پرده با طرح کلاسیک و یا اکسسوری سنتی کمک بگیرید.

رنگ در دیوارها و سقف

از آنجا که در دکوراسیون ایرانی المان هایی مثل فرش، پرده و اکسسوری ها همگی از رنگ برخوردارند در دیوارها و سقف بهتر است از رنگ‌های خنثی و سفید بهره بگیرید.  البته می‌توانید از متریالهای مثل آجر برای القای فضای سنتی در پذیرایی کمک بگیرید و یک دیوار شاخص ایجاد کرده و آن را به نقطه کانونی فضا تبدیل کنید.

پرده در پذیرایی ایرانی

پرده ها را مطابق و هماهنگ با مبلمان خود انتخاب کنید. برای ایجاد فضای ایرانی می‌تواند پرده ها را با طرحهای سنتی انتخاب  و از طرح و رنگ آن برای کوسن ها نیزبهره ببرید.

نورپردازی

در مورد نورپردازی همچنان که اشاره شد در طراحی ایرانی بیشتر تمایل به استفاده از لوسترهای بزرگ است. اگر مبلمان شما کلاسیک است بهترین انتخاب استفاده از لوسترهای های بزرگ و پر زرق و برق است. در صورت استفاده ازمبلمان  لوسترها نیز باید از نوع مدرن انتخاب شود.

تزیین فضای پذیرایی با استفاده از اکسسوری ها

از اکسسوری ها غافل نشوید. برای تزئین فضا می توانید از لوازم قدیمی مثل صندوقچه کمک بگیرید و یا از ظروف میناکاری شده یا سفالی برای تزیین سالن پذیرایی خود استفاده کنید. این ظروف فضا را خیلی لوکس و زیبا می کنند. درصورتی که برای مبلمان خود از رنگ‌های خنثی استفاده کرده باشید؛ استفاده از اکسسوری‌ها با رنگ‌های آبی فیروزه‌ای یا قهوه‌ای و یا زرشکی کمک زیادی به زیبایی فضا می کند.

آشپزخانه ایرانی

در طراحی آشپزخانه ایرانی علاوه بر المان هایی مثل کف پوش ، فرش ، دیوارها و دیوارپوش ها ، اکسسوری ها و ظروف که می توان در انتخاب آن از المان های ایرانی استفاده کرد کابینها نیز هستند . در واقع می توان گفت در طراحی فضای آشپزخانه تاثیرگذارترین المان کابینت ها هستند. می توانید از کابینت با طراحی سنتی استفاده کنید. البته کابینت  با سبک سنتی کمی از فضای عملکردی آشپزخانه می کاهد. اگر عملکرد و کارکرد فضا برای شما از اهمیت زیادی برخوردار است می توانید از کابینت های طرح چوب استفاده کنید و در کنار آن در طراحی دیوار، از کاشی کاری سنتی بهره بگیرید. . در طراحی سینک نیز استفاده از سبک سنتی امکان پذیر است.

یک ایده جذاب و کاربردی که برای فضای آشپزخانه سنتی استفاده از شلف های دیواری است. در صورت داشتن فضای خالی با استفاده از بالکس یا شلف دیواری جایی برای ظروف قدیمی مسی یا سفالین ایجاد کنید. این ایده فضایی کاملا سنتی را تداعی می کند.

استفاده از کف پوش های با طراحی سنتی نیز پیشنهاد مناسبی است. اگر می خواهید در فضای آشپزخانه خود از فرش استفاده کنید حتما از فرش با طراحی سنتی یا گلیم استفاده کنید.
استفاده از وسایل برقی در چنین فضایی بلامانع است؛ اما اگر دوست دارید فضا سنتی تر به نظر برسد می تونید وسایل مدرن و برقی خود را در بعدی از آشپزخانه که در معرض دید نیست قرار دهید.
اگر فضای ناهار خوری از فضای آشپزخانه جدا نیست؛ دکوراسیونی که برای آن در نظر می گیرید هم باید حال و هوای سنتی داشته باشد. از میز ناهار خوری طرح کلاسیک و یا چوبی استفاده کنید و برای تزیین آن از دکورایجات سنتی استفاده کنید.

در پایان

در این مقاله سعی کردیم به معرفی المان های طراحی دکوراسیون ایرانی بپردازیم . با کمک گرفتن از این نکات می توانید دکوراسیون سبک ایرانی را بشناسید و در طراحی دکوراسیون خود از آن بهره بگیرید. کارشناسان خانه معمار نیز آماده پاسخگویی و ارائه مشاوره در این زمینه هستند . جهت ارتباط مستقیم می توانید با شماره 91014525- 021 تماس حاصل فرمائید.



به این مطلب امتیاز دهید:
(4 امتیاز , میانگین: 2.8 از 5)
بنر
بنر

نظرات شما:

عناوین جذاب امروز