بنر
بنر
بنر
بنر
بنر
بنر
بنر
بنر

آیا بیماری سلیاک باعث ناباروری میشود؟ (سلیاک و بارداری)

بیماری سلیاک یک اختلال خود ایمنی است که با خوردن گلوتن، پروتئینی که در گندم، جو و سایر غلات وجود دارد، ایجاد می شود. هنگامی که فرد مبتلا به بیماری سلیاک چیزی حاوی گلوتن می خورد یا می نوشد، بدنش نسبت به پروتئین بیش از حد واکنش نشان می دهد. این واکنش به پرزهای امتداد دیواره روده کوچک آسیب می رساند. 

هنگامی که پرزهای روده آسیب می بینند، روده کوچک نمی تواند به درستی مواد مغذی غذا را جذب کند. در نهایت منجر به سوء تغذیه و به طور بالقوه علائمی از ضعیف شدن استخوان ها گرفته تا تغییرات خلقی و سقط جنین شود.

اکثر افراد مبتلا به بیماری سلیاک هرگز نمی دانند که به آن مبتلا هستند. تنها 20 درصد از افراد مبتلا به این بیماری تشخیص درست را دریافت می کنند.

بیماری سلیاک چیست و چه علائمی دارد

آیا بیماری سلیاک باعث ناباروری میشود؟ (سلیاک و بارداری)

بیماری سلیاک می تواند علائم مختلفی از جمله اسهال، درد شکم و نفخ ایجاد کند. بیماری سلیاک ناشی از واکنش نامطلوب به گلوتن است که یک پروتئین رژیمی است که در 3 نوع غلات یافت می شود:

  • گندم
  • جو
  • چاودار

خوردن غذاهای حاوی گلوتن می تواند باعث ایجاد طیف وسیعی از علائم گوارشی شود، مانند:

  • اسهال
  • معده درد
  • نفخ
  • سوء هاضمه
  • یبوست

بیماری سلیاک همچنین می تواند به جز علائم گوارشی علائم عمومی تری ایجاد کند، از جمله:

  • خستگی (خستگی) در نتیجه عدم دریافت مواد مغذی کافی از غذا (سوء تغذیه)
  • کاهش وزن ناخواسته
  • بثورات خارش دار (درماتیت هرپتی فرمیس)
  • مشکلات باردار شدن (ناباروری)
  • اختلال عصبی 
  • اختلالاتی که بر هماهنگی، تعادل و گفتار تأثیر می گذارد 

کودکان مبتلا به بیماری سلیاک ممکن است با سرعت مورد انتظار رشد نکنند و بلوغشان به تاخیر بیفتد.

بسیاری از افراد مبتلا به سلیاک که در شرف ازدواج هستند گمان می کنند سلیاک و ازدواج امری غیر ممکن است و امکان بارداری برای بیماران مبتلا به سلیاک وجود ندارد. در ادامه این مورد را بیشتر بررسی می کنیم:

آیا بیماری سلیاک باعث ناباروری میشود؟

آیا بیماری سلیاک باعث ناباروری میشود؟ (سلیاک و بارداری)

بله، شواهدی وجود دارد که حاکی از ارتباط بین بیماری سلیاک و خطر ناباروری است. با این حال، میزان حاملگی در افرادی که تحت درمان برای این بیماری قرار دارند تقریباً مشابه آنهایی است که فاقد آن هستند.

خبر خوب این است که وقتی زنان مبتلا به بیماری سلیاک باردار می‌شوند و از یک رژیم غذایی سخت بدون گلوتن پیروی می‌کنند، باروری آن‌ها به حالت عادی باز می‌گردد و مشکلی بزرگ‌تر از سایرین بدون بیماری سلیاک ندارند.

برخی از مطالعات نشان داده اند که زنان مبتلا به بیماری سلیاک ممکن است مشکلات باروری داشته باشند. مشخص نیست که آیا مسائل تغذیه ای (سوء جذب) ممکن است باعث مشکلات تولید مثل شود یا اینکه سیستم ایمنی ممکن است مقصر باشد.

بیماری سلیاک می‌تواند بر باروری مردان نیز تأثیر بگذارد و می‌تواند باعث ناهنجاری‌هایی در کیفیت اسپرم شود که منجر به ناباروری می شود.

آیا فرد مبتلا به بیماری سلیاک می‌تواند باردار شود؟

به نقل از سایت dallasivf.com

celiac disease itself doesn’t cause infertility it just makes it more difficult for the body to get or stay pregnant

بیماری سلیاک به خودی خود باعث ناباروری نمی شود، بلکه باردار شدن و باردار ماندن بدن را دشوارتر می کند.

این بیماری مانع بارداری نخواهد شد. ممکن است سخت تر از برخی افراد دیگر باشد، اما ممکن است.

اگر به بیماری سلیاک مبتلا هستید و در تلاش برای بچه دار شدن هستید، حتما از یک رژیم غذایی بدون گلوتن پیروی کنید. با این حال، از آنجایی که هیچ درمانی برای این بیماری وجود ندارد، اما فقط مدیریت علائم و رعایت رژیم غذایی وجود دارد.

در صورت بارداری آیا فرزندم سلیاک خواهد داشت؟

اگر شما مبتلا به بیماری سلیاک هستید، ممکن است ژن های خود را به فرزندان خود منتقل کنید. با این حال، خطر ابتلا به بیماری سلیاک در یکی از بستگان درجه یک (والدین، فرزندان و خواهر و برادر) 100٪ نیست. این خطر در واقع بین 5 تا 10 درصد تخمین زده می شود.

آیا بیماری سلیاک باعث ناباروری میشود؟ (سلیاک و بارداری)

بیماری سلیاک کنترل نشده با سقط جنین، زایمان زودرس، وزن کم نوزاد هنگام تولد و مرده زایی مرتبط است. اما اگر گلوتن را از رژیم خود حذف کنید، این خطرات کاملاً ناپدید می شوند. همچنین، زمانی که برای دو نفر غذا می خورید، باید مطمئن شوید که ویتامین ها و مواد معدنی کافی دریافت می کنید

عوارض بیماری سلیاک در بارداری چیست؟

زنانی که با وجود بیماری سلیاک باردار می شوند ممکن است دوران بارداری کوتاه تری را تجربه کنند و سلیاک منجر به زایمان زودرس شود که این موضوع می تواند باعث وزن کم نوزاد شود.

فشارخون بارداری، کم خونی، سقط جنین، جدا شدن جفت و انقباض شدید ماهیچه های رحم از دیگر عوارض سلیاک در زمان بارداری می باشد.

اگر 6 الی 12 ماه از رژیم غذایی فاقد گلوتن پیروی شود این تاثیرات نامطلوب بر روی باروری در اثر سلیاک از بین می رود.

زنان باردار مبتلا به بیماری سلیاک می توانند طیف وسیعی از غلات بدون گلوتن مصرف کنند. به عنوان مثال، برنج، ذرت، گندم سیاه، شبه غلات مانند کینوا و البته حبوبات. اینها بخش مهمی از رژیم غذایی زنان باردار مبتلا به بیماری سلیاک هستند زیرا کربوهیدرات ها و پروتئین های با کیفیت بالا را فراهم می کنند.

رژیم غذایی بدون گلوتن تاثیر منفی بر رشد و نمو جنین و بعداً بر ترکیب شیر مادر برای آن دسته از زنانی که انتخاب می‌کنند نوزاد خود را با شیر مادر تغذیه کنند، ندارد.



به این مطلب امتیاز دهید:
(1 امتیاز , میانگین: 5.0 از 5)
بنر
بنر

نظرات شما:
  • محمد سه شنبه, 24 مهر 1403

    ممنون از مطلب خوب تون ایا این درسته که طول عمر بیماران سلیاک کمتره؟ یعنی زودتر از سایر افراد فوت میکنن؟ راه درمانی هم نداره؟

  • حدیث شنبه, 21 مهر 1403

    من سلیاک داشتم و قصد بارداری داشتم نزدیک به 8 ماه رژیم تغذیه ای که پزشک داده بود رعایت کردم و بعدش باردار شدم و هیچ مشکلی هم نداشتم و مثل بارداری و زایمان عادی بود اگر سلیاک دارید و میخواید باردار بشید حتما حتما قبلش تحت نظر پزشک متخصص باشید تا هم خودتون هم جنین کمتر آسیب ببینه

  • سارا چهارشنبه, 18 مهر 1403

    سلام منم این مشکل و داشتم نزدیک یکسال رژیم مو رعایت کردم خوب شدم فقط اینکه حتما مکمل و ویتامین تو این دوران مصرف کنید چون مواد مغذی و جذب نمی کنین


گالری جذاب امروز در سوربان
مقالات جذاب امروز در سوربان