بنر
بنر
بنر
بنر
بنر
بنر
بنر
بنر

کرایوسرجری چیست و چه عوارضی دارد؟

درمان با روش کرایوسرجری نوعی جراحی است که شامل استفاده از سرمای شدید برای تخریب بافت‌ های غیر طبیعی مانند تومورها یا هر نوع زائده ی پوستی در بدن می‌ شود.

این جراحی اغلب شامل استفاده از نیتروژن مایع است، اگرچه ممکن است از دی اکسید کربن و آرگون نیز استفاده شود. هنگامی که نیتروژن مایع دارای دمایی بین -346 و -320 درجه فارنهایت باشد، تقریباً هر چیزی را که در تماس با آن باشد، فوراً منجمد می کند. در مورد بافت انسانی، می تواند سلول ها را در هنگام تماس بکشد و از بین ببرد. این نکته زمانی مهم است که سلول هایی که می خواهید آنها را از بین ببرید، سرطانی هستند.

کرایوسرجری معمولاً برای تومورها یا ضایعات پیش سرطانی یا حتی درمان زگیل در انواع نقاط بدن یافت شده روی پوست شما استفاده می شود. با این حال، برخی از تومورهای داخل بدن نیز با این روش قابل درمان هستند.

کرایوسرجری، که کرایوتراپی نیز نامیده می‌شود، مشابه روشی است که پزشکان با استفاده از اسپری نیتروژن مایع، زگیل‌ها را منجمد می‌ کنند.

هدف از انجام کرایو سرجری چیست؟

کرایوسرجری برای از بین بردن بافت های مشکل دار بدن استفاده می شود. در بیشتر موارد سرطان، اولین خط دفاعی نیست.

کرایوسرجری اغلب روش درمان قابل اعتمادی است. که برای درمان سرطان ها یا ضایعات پیش سرطانی روی پوست انجام می شود. همچنین برای برخی از اندام های داخلی مانند کبد، زمانی که بیماری و سایر مشکلات جراحی معمولی را دشوار یا خطرناک می کند، استفاده می شود.

کرایوسرجری به عنوان درمان اولیه کارآمد برای سرطان پروستات اولیه که در پروستات موجود است استفاده می شود. همچنین زمانی انجام می‌شود که سرطان پس از استفاده از درمان‌ های دیگر عود کند.

نوع کرایوتراپی برای درمان زائده های تناسلی و جلوگیری از انتقال زگیل های تناسلی به افراد دیگر استفاده میشود. البته ممکن است بعد از انجام این روش درمان، زائده ها مجدد رشد کنند. که در این صورت باید با پزشک مشورت کنید.

خطرات کرایوسرجری

کرایوسرجری چیست و چه عوارضی دارد؟

کرایوسرجری خطراتی دارد، اما نسبت به سایر درمان‌ های سرطان، مانند جراحی و پرتودرمانی، کمتر در نظر گرفته می‌شود.

خطرات مرتبط با کرایوسرجری عبارتند از:

  •  تاول ها
  •  آسیب به بافت یا عروق سالم مجاور
  •  عفونت
  •  از دست دادن حس در صورت آسیب دیدن اعصاب
  •  درد
  •  جای زخم
  •  زخم ها
  •  تغییر رنگ پوست

نحوه آماده شدن برای انجام کرایو سرجری

آمادگی شما برای کرایوسرجری بستگی به نوع انجام شده دارد. کرایوسرجری برای سرطان پوست، که دلیل اصلی استفاده از کرایوسرجری است، به آمادگی کمی از سوی شما نیاز دارد.

اگر پزشک، مشکلات مربوط به اندام داخلی را با کرایوسرجری درمان می‌ کند، احتمالاً همان دستورالعمل‌ هایی که قبل از جراحی سنتی دریافت می‌کردید، به شما داده می‌شود. از شما خواسته می شود 12 ساعت قبل ناشتا باشید و ترتیبی دهید که بعد از انجام این روش به خانه بروید.

قبل از انجام عمل، در صورت داشتن حساسیت به بیهوشی و همچنین داروهایی که مصرف می کنید، از جمله داروهای بدون نسخه و مکمل های غذایی، به پزشک خود اطلاع دهید.

چگونه انجام میشود؟

کرایوسرجری چیست و چه عوارضی دارد؟

Your doctor willTrusted Source place liquid nitrogen on your skin using a cotton swab or spray. A numbing medicine may be used to prevent pain or discomfort.

پزشک با استفاده از یک سواب پنبه ای یا اسپری، نیتروژن مایع را روی پوست قرار می دهد. ممکن است برای جلوگیری از درد یا ناراحتی از یک داروی بی حس کننده استفاده شود.

https://www.healthline.com/health/cryosurgery

اگر ناحیه داخلی در حال درمان باشد، جراح از یک اسکوپ استفاده می‌ کند که یک لوله انعطاف‌ پذیر است. همچنین می‌تواند در دهانه‌ های مختلف بدن شما مانند مجرای ادرار، رکتوم یا برش جراحی قرار بگیرد.

نیتروژن مایع به ناحیه تحت درمان وارد می شود و به سلول های مورد نظر اعمال می شود. سلول ها منجمد می شوند، می میرند و سپس به آرامی جذب بدن شما می شوند.

پزشک از تجهیزات تصویربرداری مانند سونوگرافی به عنوان راهنمایی برای انجام این روش استفاده خواهد کرد.

آیا این روش دردناک است؟

یک تصور غلط رایج وجود دارد که درمان با نیتروژن مایع دردناک است. آیا سرمای شدید باعث سرمازدگی می شود؟ بیماران از اینکه کرایوتراپی با کمترین ناراحتی همراه بوده و کاملا ایمن است، بسیار راضی هستند. پزشک فقط مقدار کمی نیتروژن را با یک پروب، سواب یا دستگاه اسپری روی ناحیه مورد نظر استفاده می کند.

مراقبت های بعد از کرایو سرجری

بعد از اکثر درمان بیماری ها با کرایو میتوانید همان روز به خانه بروید. با این حال، اگر جراحی روی اندام داخلی انجام شده باشد، ممکن است مجبور شوید چند روز در بیمارستان بمانید.

پس از عمل، باید از هر زخم بریدگی یا مکان هایی که پوست منجمد شده است مراقبت کنید. مراقبت معمولاً شامل تمیز نگه داشتن ناحیه و تعویض بانداژ برای جلوگیری از عفونت است.

قرار است ویزیت های بعدی را با پزشک تا زمان بهبودی کامل داشته باشید. زیرا پزشک تعیین می کند که درمان شما چقدر موفقیت آمیز بوده است، آیا هنوز اثراتی از بیماری باقی مانده، و اینکه آیا به کرایوتراپی بیشتری نیاز دارید یا خیر.



به این مطلب امتیاز دهید:
(1 امتیاز , میانگین: 5.0 از 5)
بنر
بنر

نظرات شما:

عناوین جذاب امروز