بنر
بنر
بنر
بنر
بنر
بنر

استفاده از حلقه برای ازدواج تاریخچه‌ای طولانی دارد و به مصریان 5000 سال پیس بر می‌گردد. خواستگاه استفاده از حلقه‌ها به شکل امروزی به اروپا تعلق دارد. اگر به تاریخچه چند هزار ساله حلقه نامزدی نگاهی بیاندازید متوجه می‌شوید که در اکثر فرهنگ‌ها و کشورها جایگاه آن در دست تغییر نکرده است وهمچنان در انگشت چهارم دست چپ می‌باشد. هر چند در برخی کشورها بر پایه فرهنگ منطقه‌ای، ممکن است این حلقه (Ring) در انگشت حلقه دست راست یا چپ استفاده شود. اما در اکثرکشورها مانند ایران رسم بر این است که بعد از ازدواج این انگشتر طلا در انگشت چهارم دست چپ انداخته می‌شود. از آنجایی که انداختن حلقه ازدواج به انگشت یکی از رسومات در اکثر کشورهاست و امروزه بسیار مدرن‌تر هم شده است. در این مطلب به بررسی علت استفاده حلقه ازداواج در دست چپ می‌پردازیم.

حلقه ازدواج

از حلقه ازدواج معمولا به عنوان حلقه عشق و تعهد زوجین به یکدیگر یاد می‌شود که بعد از ازدواج آن را همواره دردست می‌اندازند. حلقه نمادی از تعهد به همسر است و این نشان مقدس در تمام مراحل زندگی باید در جای ثابت و ویژه‌اش خودنمایی کند. غیر از رمز و رازهایی که در باب حلقه گفته می‌شود، اغلب زوج‌های جوان در آغاز زندگی توجه خاصی به حلقه خود دارند، توجهی که حاکی از اهمیت این نشان درزندگی مشترک دارد. درباورعموم حلقه یا انگشتر نامزدی نمادی از عشق و علاقه عروس و داماد به یکدیگر است. فرم دایره‌ای شکل حلقه در واقع  نمادی از بی‌انتها بودن علاقه زوجین به یکدیگرمی‌باشد. معمولا جنس این حلقه ( Ring) از طلاست، زیرا طلا عنصری زیبا و جاودانه است و ماندگاری بسیار بالایی دارد و انتخاب حلقه ازدواج از این جنس نمادی از پایداری و دوام عشق عروس و داماد به یکدیگر تلقی می‌گردد.

قدمت و تاریخچه حلقه ازدواج

چرا حلقه ازدواج را در دست چپ می کنند؟

مصریان باستان در 2800 سال قبل از میلاد مسیح، یعنی نزدیک به 5000 سال قبل، ازحلقه (Ring) در جشن ازدواج خود استفاده می‌کردند. در حفاری‌ها حلقه‌هایی قدیمی بدست آمده، که اشکال مختلفی بر روی آن‌ها حک شده است. روی برخی از این حلقه‌ها اشکالی مانند کلید، چشم و برخی دیگر شکل ماری که انتهای سر و دمش به هم متصل است، به چشم می‌خورد. مهم‌ترین و معمول‌ترین نوع حلقه، حلقه‌هایی با نشان مهر بوده است که به عقیده باستان شناسان برای مهر و موم کردن اسناد مهم کاربرد داشتند.در روم باستان حلقه‌هایی که مورد استفاده مردم عادی قرار می‌گرفتند از آهن ساخته می‌شدند ولی برای اشراف زاده‌ها، معمولا حلقه‌ها از جنس طلا یا سایر فلزات گران‌بها و حتی عاج ساخته می‌شد. حتی گاهی برای فصول مختلف سال هم حلقه‌های جداگانه می‌ساختند. اما در افسانه‌های قدیمی اساطیر یونان از این وسیله برای ابراز عشق و وفاداری استفاده می‌کردند. در ایران باستان نیز، حلقه ازدواج و نامزدی از زمان پادشاهان هخامنشی یعنی حدود 2500 سال قبل و حتی قبل‌تر در بین مردم مرسوم بوده است. همسران پادشاهان و اشراف زاده‌ها برای نمایش تعهد و وفاداری خود به همسر و عشق‌شان، از حلقه ازدواج که معمولا یک مدل انگشتر طلا با نماد‌های مختلف بوده است، استفاده می‌کردند. یهودیان نیز پس از حضرت موسی از حلقه ازدواج به عنوان نماد تعهد و وفاداری استفاده می‌کردند.

چرا حلقه ازدواج را در انگشت دست چپ می اندازند؟

بر طبق اسناد و مدارک تاریخی از زمان‌های خیلی قدیم مخصوصا دوران مصریان باستان استفاده از حلقه در جامعه رواج پیدا کرد و بر اساس یکسری اعتقادات و باورها این حلقه را در انگشت حلقه دست چپ می‌انداختند. باورهایی مانند وجود رگ عشق و فلسفه دست غالب، نمونه ای از این اعتقادات هستند.

افسانه رگ عشق

مصری‌ها و یونانیان قدیم حلقه ازدواج زنانه را در انگشت چهارم دست چپ می‌انداختند زیرا عقیده داشتند از این انگشت رگ مخصوصی می‌گذرد و مستقیم به قلب می‌رود، آن‌ها این رگ را رگ عشق نام‌گذاری کردند. آنان بر این باور بودند که یک سیاهرگ در انگشت چهارم دست چپ وجود دارد که مستقیم به قلب می‌رسد، برای همین این انگشت را نماد قلب در بین انگشتان می‌دانستند و انداختن انگشتر طلا در این انگشت را به معنی تسخیر قلب توسط محبوب تلقی می‌کردند.

ابطال علت تاریخی

امروزه علم ثابت کرده است که از درون تمام انگشتان دست رگی به سمت قلب می‌رود. اما این موضوع علمی هم نتوانسته سنت انداختن حلقه در دست چپ را عوض کند.

 فسلفه دست غالب

 با توجه به اینکه 10 % از افراد دنیا چپ دست‌اند. بسیاری معتقدند که دست چپ نسبت به دست راست کارایی کمتری دارد، در نتیجه راحت‌تر است که حلقه را در دست چپ بیاندازیم یا برخی به دلیل اینکه کمتر از دست چپ استفاده می‌شود، معقتدند حلقه آسیب کمتری می‌بیند. اما با تمام این صحبت‌ها در بسیاری از فرهنگ‌ها انداختن حلقه در دست چپ معنی خوبی ندارد. بطور مثال هندی‌ها حلقه ازدواج را در دست راست‌شان می‌اندازند، چون معتقند دست چپ ناپاک است. یا مسیحیان ارتدکس به علت آمیختگی لغت چپ با شیطان و چیزهای گمراه کننده و بد شگون، حلقه را در دست راست می‌اندازند.

کلام آخر

 فارق از هرعلت تاریخی وعلمی، برای به دست کردن حلقه ازدواج‌، باید بدانید که هر تصمیمی بگیرید، دال براستفاده از حلقه (Ring) در دست راست یا در دست چپ، فرقی نمی‌کند، این تعهد و وفاداری قلبی شماست که به آن انگشتر طلا اعتبار می‌بخشد. پس جدای احترام به رسم و رسوم می‌توانید با خیال راحت به عقیده و سلیقه خود احترام بگذارید و کاری که فکر می‌کنید درست است انجام دهید.



به این مطلب امتیاز دهید:
(3 امتیاز , میانگین: 3.3 از 5)

نظرات شما:

عناوین جذاب امروز