بنر
بنر
بنر
بنر
بنر
بنر
دختری که یکی از این 9 شرط را داشته باشد میتواند بدون اجازه پدرش هم ازدواج کند!

آیا اجازه پدر برای ازدواج دختر لازم است؟

امروزه به دلیل بالا رفتن سن ازدواج و سطح تحصیلات و سواد خانم شاید برخی تصور کنند که دیگر یک دختر برای ازدواج نیاز به اجازه پدرش ندارد در حالیکه قانون در این مورد تبصره ها و قوانینی دارد که در ادامه این مطلب از سوربان آنها را بررسی خواهیم کرد.

9 شرط برای ازدواج دختر بدون اجازه پدر [آیا در سال 1403 اجازه پدر برای ازدواج دختر ضروری است؟]

لزوم اجازه پدر برای ازدواج دختر

باکره بودن دختر مهمترین شرط برای اجازه پدر در ازدواج است و این مورد در ازدواج موقت و دائم هیچ فرقی ندارد و در هر دو صورت اجازه پدر برای ازدواج دختر لازم است.

همچنین در صورتیکه دختری باکره ازدواج کند و جدا شود و همچنان باکره بماند برای ازدواج مجدد نیز نیاز به اجازه پدر دارد چراکه مهمترین شرط اجازه پدر برای ازدواج باکره بودن دختر است. همچنین اگر عقد بدون این شرط منعقد گردد ، عملا عقد باطل است مگر در صورت وجود شرایط ویژه!

آیا دختر بدون اجازه پدر میتواند ازدواج کند؟

در قانون‌ مدنی قانون گذار اصول و قواعد خاصی را برای عقد و ازدواج تعیین کرده است. یکی از مهمترین این موارد که برای ازدواج دختر باکره نیاز است اجازه و اذن پدرش است. با این حال قانون گذار با توجه به وجود یکسری شرایط ویژه دختر، تبصره هایی را تعیین کرده که طبق آن و در موارد استثنا دختر بتواند بدون اجازه پدرش ازدواج کند. در ادامه قصد داریم به شما توضیح دهیم که در چه موارد و شرایط خاصی یک دختر بدون اذن پدرش میتواند ازدواج کند.

9 شرط برای ازدواج دختر بدون اجازه پدر [آیا در سال 1403 اجازه پدر برای ازدواج دختر ضروری است؟]

شرایط ازدواج دختر بدون اجازه پدر

در ادامه میخواهیم ببینیم آیا یک دختر بدون اجازه پدرش میتواند ازدواج کند یا خیر! در پاسخ به این سوال باید بگوییم "بله، در صورت وجود یکسری شرایط خاص یک دختر میتواند بدون اجازه پدرش ازدواج کند." این شرایط عبارتند از :

۱. باکره نبودن دختر

در صورتی که دختر قبلا ازدواج کرده باشد و طلاق گرفته یا شوهرش فوت کند و باکره نباشد برای ازدواج مجدد نیازی به اجازه پدر ندارد!

به علاوه اگر دختر باکرگی خود را به هر دلیلی اعم از : بیماری، رابطه نامشروع، استفاده از شی خارجی تعمدا و... از دست بدهد نیز در این صورت دختر برای ازدواج نیازی به اجازه پدر ندارد. چراکه شرط اجازه پدر باکره بودن دختر است.

۲. مخالفت های بی جا و بی دلیل پدر برای ازدواج دخترش

در صورتیکه یک پدر بدون هیچ دلیلی و یا با دلیل غیرمنطقی و غیرقابل قبول به دخترش اجازه ازدواج ندهد بنابر ماده ۱۰۴۳ قانون مدنی دختر باید ضمن معرفی کامل مردی که قصد ازدواج با او را دارد و اخذ اجازه در دادگاه مدنی، بدون اجازه پدرش ازدواج کند.

در قانون قدیم ۱۵ روز به پدر مهلت حضور در دادگاه و دفاع از نظر خود را میدادند اما امروزه این تبصره برداشته شده است.

9 شرط برای ازدواج دختر بدون اجازه پدر [آیا در سال 1403 اجازه پدر برای ازدواج دختر ضروری است؟]

۳. فوت پدر و جد پدری

اگر دختری پدر و جد پدری خود را از دست داده باشد دیگر برای ازدواج نه به اجازه پدر و نه اجازه شخص دیگری همچون مادر، برادر و... دارد و بدون اذن کسی میتواند ازدواج کند.

۴. در دسترس نبودن پدر دختر

به موجب ماده ۱۰۴۴ قانون مدنی در صورت در دسترس نبودن ولی دختر به دلایلی همچون : مسافرت، غیبت بی مورد و طولانی مدت، حضور در جنگ و... دختر می‌تواند با مراجعه به دادگاه خانواده، و ارائه دادخواست و ذکر این نکته که علت غیبت پدرش چیست، ازدادگاه اجازه ازدواج بگیرد.

۵. دیوانه بودن پدر

در صورتیکه که پدر دختر دیوانه یا محجور باشد یا اینکه خود پدر تحت قیمومیت اشخاص دیگری باشد، در امر ازدواج دخترش نیازی به اجازه او نیست.

۶. نداشتن ولی و بالغه بودن دختر

در صورتی که دختر پدر یا جد پدری نداشته باشد اما خودش بالغه باشد و صلاح و فساد خود را تشخیص دهد اجازه خودش کافی است. تشخیص بالغه بودن دختر بر عهده دادگاه است.

۷. داشتن سن بالای ۳۰ سال

طبق قانون دختر در هر سنی باشد و باکره باشد باید با اجازه پدرش ازدواج کند. اکثر مراجع من جمله مقام معظم رهبری با مفاد این قانون موافق هستند، اما طبق فتوای آیت‌الله مکارم شیرازی" دختری که  سی سال به بالا داشته باشد، به شرط هوشیاری فرد و توانایی تصمیم گیری و تشخیص مصلحت اجازه پدر لازم نیست.

9 شرط برای ازدواج دختر بدون اجازه پدر [آیا در سال 1403 اجازه پدر برای ازدواج دختر ضروری است؟]

۸. پدر مخالف و جد پدری موافق

در صورتی که دختری برای ازدواج از پدرش اجازه بخواهد و پدرش مخالفت کند اما جد پدری اش موافق کند دختر میتواند بدون اجازه پدر ازدواج کند.

۹. سفیه بودن پدر

سفیه بودن پدر یعنی پدر توانایی مدیریت صحیح اموالش را نداشته باشد و مال خود را در راه های بیهود خرج کند اجازه او برای ازدواج دخترش لازم نخواهد بود.

با توجه به تمام موارد ذکر شده درصورتیکه دختر یکی از این شرایط را داشته باشد اما بدون مراجعه به دادگاه و گرفتن اجازه ازدواج کند، عقد او باطل نخواهد بود، ولی سردفتری که بدون اجازه این عقد را ثبت کرده است، مرتکب تخلف انتظامی شده و مجازات می‌شود.

کلام آخر

در این مقاله در خصوص اجازه پدر برای ازدواج دختر صحبت کردیم و ضمن پاسخ به سوال " آیا اجازه پدر برای ازدواج دختر لازم است؟" شرایطی که دختر میتواند بدون اجازه پدرش ازدواج کند را نیز بررسی کردیم.



به این مطلب امتیاز دهید:
(1 امتیاز , میانگین: 5.0 از 5)
بنر
بنر

نظرات شما:
  • ناشناس پنجشنبه, 01 شهریور 1403

    به نظرم پدر باید به نظر دخترش احترام بذاره و بذاره دخترش با هرمردیکه خودش می خواد عروسی کنه م


گالری جذاب امروز در سوربان
مقالات جذاب امروز در سوربان