بنر
بنر
بنر
بنر
بنر
بنر
جلسه خواستگاری ، جلسه بسیار مهمی است و شما به عنوان خانواده دختر باید اصول و آداب خواستگاری برای خانواده دختر را بدانید و رعایت کنید.

آداب و اصول خواستگاری برای خانواده دختر

آداب خواستگاری برای خانواده دختر جزو موارد مهمی است که عدم توجه و عدم رعایت آن منجر به بروز رفتار های ناخواسته ای شود که شاید باعث به وجود آمدن کدورت و ناراحتی هایی شود، که شاید روی سرنوشتتان اثر سوء داشته باشد.

از این رو در این مقاله از سایت سوربان میخواهیم مهمترین اصول و آداب خواستگاری برای خانواده دختر را برایتان شرح دهیم بی شک دانستن و رعایت نکات خواستگاری برای دختر و خانواده اش میتواند کمک فراوانی به شما در پیشبرد یک خواستگاری ایده آل کند.

آداب خواستگاری برای خانواده دختر و 10 اصل اساسی که باید رعایت کنید!

اهمیت رعایت آداب خواستگاری برای خانواده دختر

قبل از اینکه بخواهیم به سراغ بررسی آداب خواستگاری برای خانواده دختر برویم بهتر است با اهمیت این موضوع آشنا شوید.

در واقع خواستگاری نخستین جلسه آشنایی بین دو خانواده است حتی اگر دختر و پسر از قبل با همدگیر رفت و آمد داشته و از یکدیگر شناخت کافی داشته باشند باز هم جلسه خواستگاری به عنوان جرقه ی ارتباطی بین دو خانواده شناخته میشود.

از این رو اگر این ارتباط به شکلی صحیح و موثر آغاز شود قاعدتا تاثیرات مثبت فراوانی روی روند ازدواج خواهد داشت. نوع استقبال و نحوه رفتارتان با خانواده داماد نشانی از شخصیت و سطح رفتار اجتماعی شماست که برای طرف مقابل اهمیت زیادی دارد.

متأسفانه در برخی از موارد مهم اتفاقات و صحبت‌ های نادرست و بعضا ناخواسته در جلسه اول خواستگاری باعث می‌شود تا کدورت‌های جزئی پیش آمده که در آینده به ضرر دخترتان خواهد بود. به همین دلیل توصیه میکنیم جلسه خواستگاری را مهم تلقی کرده و آداب رفتار خانواده دختر در جلسه خواستگاری را به‌خوبی رعایت فرمایید.

مهمترین آداب و اصول رفتار خانواده دختر در خواستگاری

آداب خواستگاری برای خانواده دختر و 10 اصل اساسی که باید رعایت کنید!

۱. مرتب کردن فضای داخلی منزل

اولین و مهمترین نکته در آداب خواستگاری برای خانواده دختر مرتب کردن فضای داخلی خانه است معمولا هر کسی که برای اولین بار وارد خانه‌تان شود در یک نگاه کلی وضعیت خانه را بررسی میکند.

چیدمان میوه یا میز و صندلی‌ها و تزیین زیبای میوه و شیرینی نیز از جمله موارد مهم و قابل توجه است که گویای سلیقه شما و احترامی است که برای طرف مقابل قائلید.

۲. لباس زیبا و مرتب

مورد مهم دیگری که اهمیت فراونی دارد لباس و پوشتتان است از این رو بهتر است قبل از آمدن خواستگار ها لباس مناسب و درخور بپوشید همچنین سعی کنید تا لباستان زیاد از حد تجملاتی نباشد چرا که تأثیر منفی بر دیدگاه طرفین خواهد داشت. همواره لباسی رسمی اما زیبا و ساده را در اولویت خود قرار دهید.

۳. در بدو ورود از خانواده داماد استقبال گرمی داشته باشید.

استقبال شما از خانواده داماد یکی دیگر از آداب رفتار خانواده دختر در جلسه خواستگاری است که همان ابتدای کار با آن مواجه خواهید شد. شما باید حتماً تا درب ورودی به استقبال خانواده داماد بروید و سپس آنها را به داخل راهنمایی کنید. بهتر است آنها را در بالای مجلس بنشانید. در این حین باید تعارف‌های معمول را انجام داده و برخوردی گرم و صمیمانه با آن‌ها داشته باشید.

در بعضی فرهنگ ها رسم بر این است که عروس به استقبال داماد و خانواده اش میرود و در برخی دیگر اصلا عروس در استقبال از داماد و خانواده اش دیده نمیشود.

آداب خواستگاری برای خانواده دختر و 10 اصل اساسی که باید رعایت کنید!

۴. در تماس تلفنی خواستگار را سوال پیچ نکنید.

معمولا خانواده داماد برای گرفتن وقت خواستگاری با خانه عروس تماس میگیرند و خانواده عروس نیز باید در تماس بعدی وقت مورد نظر خود را به آنها ابلاغ کنند.

شما باید در تماس تلفنی صرفا زمان را اعللم کنید و از پرسیدن سوالات اضافه مانند شغل داماد، درآمد داماد و... پرهیز کنید چراکه جای این سوالات در مجلس خواستگاری است نه پشت تلفن.

نکات مهم خواستگاری برای دختر

۵. از شلوغ کردن بیجای مجلس خواستگاری خودداری کنید.

دیده شده بعضی از خانواده ها برای اولین جلسه خواستگاری تعداد زیادی از بزرگان فامیل را دعوت میکنند در واقع هرچه تعداد افراد حاضر در جلسه بیشتر باشد نظرات و صحبت های بیشتری نیز رد و بدل میشود که اکثر مواقع بلااستفاده هستند.

همین موضوع باعث میشود تا خانواده‌ها فرصت ارتباط نزدیک‌تر با همدیگر را نداشته باشند. لذا سعی کنید تا حتماً جلسه خواستگاری‌تان را خلوت نگه دارید.

۶. عروس خانم از آرایش بیش از حد پرهیز کند.

بعضا دیده شده برخی خانم ها برای شب خواستگاری خود آرایش های غلیظ میکنند حتی از چند وقت قبل نوبت آرایشگاه رزرو میکنند ، اینکار نه تنها نتایج مثبتی نخواهد داشت بلکه ممکن است خانواده داماد فکر کنند شما در صدد مخفی کردن چهره واقعی خود هستید پس حتی الامکان از آرایش غلیظ و سنگین بپرهیزید و یک آرایش ساده و ملیح برای مجلس خواستگاری داشته باشید‌.

۷. صمیمیت ببش از حد ممنوع!

درست است که گفتیم رفتاری گرم و صمیمی خصوصا در بدو ورود خواستگار و خانواده اش داشته باشید اما یادتان باشد شوخی های نابجا و صمیمیت بیش از د هم غلط است ترجیحا در جلسه اول خود را خیلی مشتاق نشان ندهید و سعی کنید رفتاری گرم و صمیمی و سنجیده داشته باشید.

۸. صحبت در گوشی ممنوع!

یکی دیگر از آداب خواستگاری برای خانواده دختر این است از انجام حرف های در گوشی و زیر لبی در جمع خواستگاری پرهیز کنید چراکه این رفتار نوعی بی احترامی به مهمان تلقی خواهد شد.

در این مواقعی بهتر است بحث را به بعد از خواستگاری موکول کنید یا حداقل به اتاق دیگری رفته و آن مسئله را بیان کنید.

آداب خواستگاری برای خانواده دختر و 10 اصل اساسی که باید رعایت کنید!

۹. از موارد با اهمیت بگویید.

معمولا بعضی از موارد هستند که برای برخی از خانم‌ها اهمیت ویژه ای دارد. سعی کنید تا حتماً این موارد را در نظر بگیرید و در مورد آن‌ها از شخص مقابل یا خانواده‌اش نظر خواهی کنید.

برای مثال میزان مقید بودن به تکالیف دینی، ورزش کردن، سلامت فیزیکی و… همگی جزو موضوعاتی است که تأثیر بسیار زیادی در تعامل شما با طرف مقابلتان خواهد داشت. به نحوی که تفاوت در آن‌ها می‌تواند زمینه ساز اختلاف‌های مختلفی باشد. پس حتماً آنها را در روند جلسه خواستگاری لحاظ کنید.

۱۰. بدرقه مناسب داشته باشید.

سعی کنید به همان اندازه که استقبال گرمی دارید، به همان میزان هم بدرقه‌تان مناسب باشد. به همین جهت با خوش‌رویی و تعارفات رایج، مهمان را تا درب خروجی بدرقه کنید. این کار می‌تواند نشان دهنده احترام شما به‌طرف مقابل باشد.

البته کم نیستند خانواده‌هایی که صحبت‌ها یا شرایط طرف مقابل به مزاج آنان خوش نیامده و بدرقه‌ای بسیار سرد را ارائه می‌دهند. سعی کنید تا شما جزو این افراد نباشید؛ چرا که در هر صورت رفتار شما بازخورد خوبی در آینده نخواهد داشت.

رفتار دختر در جلسه خواستگاری

  • سعی کنید در این جلسه کمتر صحبت کنید و مسائل مهم را به بزرگ‌ترها واگذار کنید.
  • از شوخی  و خنده زیاد بپرهیزید.
  • بیش از اندازه سر خود را پایین نگرفته یا به نقطه‌ای خیره نشوید.
  • سعی داشته باشید تا به شیوه‌ای معمولی و به دور از اضطراب برخورد کنید.
  • برای تأیید صحبت بزرگ‌ترها نیز از زبان بدن کمک بگیرید.

کلام آخر

خواستگاری جزو جلساتی است که حساسیت بالایی دارد به همین علت هر دو خانواده دختر خانم و آقا پسر سعی در هرچه بهتر برگزار کردن آن دارند این حساسیت برای خانواده دختر که میزبان هستند بیشتر است با این حال خیلی از آنان آداب خواستگاری برای خانواده دختر را نمیدانند از این رو ما در این مقاله سعی کردیم آداب خواستگاری برای خانواده دختر را به طور کامل شرح دهیم و نکات مهم را ذکر کنیم.



به این مطلب امتیاز دهید:
(1 امتیاز , میانگین: 5.0 از 5)
بنر
بنر

نظرات شما:

گالری جذاب امروز در سوربان
مقالات جذاب امروز در سوربان