بنر
بنر
بنر
بنر
بنر
بنر
بنر
بنر
مهمترین توضیحات درباره سفره عقد، لوازم مورد نیاز سفره عقد و سمبل و نشانه هر یک از اجزای سفره عقد را در ادامه بخوانید.

لیست کامل وسایل مورد نیاز سفره عقد

وسایل سفره عقد شامل موارد زیادی است وجود برخی از این وسایل لازم و ضروری و وجود برخی دیگر اختیاری و وجودشان الزامی نیست همه این وسایل فلسفه و تعریف خاص خود را دارند و به دلایلی خاص روی سفره عقد قرار میگیرند.

اجزای سفره عقد با سلیقه و دیزاین خاصی کنار هم چیده میشود و در نهایت یک سفره عقد شیک و زیبا به شما خواهد داد اینکه شما وسایل سفره عقد را بشناسید و هرکدام را به درستی بر روی سفره قرار دهید از اهمیت بالایی برخوردار است.

در ادامه این مقاله از سایت سوربان به بررسی کامل وسایل سفره عقد پرداختیم و به توضیح مختصری درباره علت و فلسفه هر یک نیز اشاره کرده ایم برای اطلاع از لیست کامل وسایل سفره عقد تا انتها همراه ما باشید.

لیست وسایل سفره عقد ؛ 10 وسیله واجب + 5 وسیله اختیاری(تصاویر)

لیست کامل وسایل مورد نیاز سفره عقد

وسایل سفره عقد ایرانی از تزئین و دیزاین زیبای وسایل  سفره عقد تشکیل میشود که با فرهنگ های سایر کشور ها تفاوت دارد و هر یک از وسایلی که روی سفره عقد قرار میگیرد داستان و فلسفه‌ای متفاوت دارد که وجود آن بر روی سفره عقد را ضروری میکند. بنابراین نباید هیچ کدام از این وسایل برای قرارگیری در سفره عقد ا فراموش کنید. اگر برای شما نیز سوال پیش آمده که سفره عقد چه وسایلی دارد باید بگوییم مهمترین وسایل مورد نیاز سفره عقد شامل موارد زیر است ؛

  1. آینه و شمعدان
  2. قرآن و جانماز
  3. ظرفی محتوی آب
  4. نبات و شیرینی
  5. گل و عسل و میوه
  6. گردو و بادام و فندق
  7. تخم مرغ
  8. جا حلقه‌ای
  9. نقل، سکه و کله قند

هر یک از اجزای سفره عقد نماد و سمبل چیست؟

لیست وسایل سفره عقد ؛ 10 وسیله واجب + 5 وسیله اختیاری(تصاویر)

آینه و شمعدان نماد و سمبل شفافیت و عشق و محبت هستند. آینه به تنهایی گویای شفافیت و صافی زن و شوهر و قبول کردن یکدیگر با نگاه به آینه است.

شمعدان سمبلی از امید و روشنایی و حرکت به سمت آینده است که با وجود شمع، عشق و محبت و گرما و صمیمیت را میان زوج و زوجه نشان می‌دهد.

از دیگر لوازم سفره عقد می‌توان قرآن و جانماز را مثال زد که قرآن کتاب آسمانی ما مسلمانان بوده و سخن خداوند در آن نهفته است؛ خواندن آیاتی از قرآن در سفره عقد برای زن و شوهر آرامش و عشق و محبت فراوان را به همراه خواهد آورد. وجود جانماز هم نشانه‌ای از فرهنگ اجتماعی ما مسلمانان بوده و وجود آن بر سفره عقد می‌تواند نشانه‌ای از برکت در زندگی زناشویی باشد.

از اجزای دیگر سفره عقد می‌توان ظرف محتوای آب را نام برد. آب به تنهایی نماد پاکی و صداقت و روشنایی است که نیازمند هر زندگی زناشویی خواهد بود. بنابراین ظرفی حاوی آب را بر روی سفره قرار می‌دهند تا زن و شوهر به هنگام ازدواج تعهد دهند که در برابر یکدیگر صادق و شفاف خواهند بود زیرا این دو عامل پایه‌های اصلی یک زندگی استوار هستند.

لیست وسایل سفره عقد ؛ 10 وسیله واجب + 5 وسیله اختیاری(تصاویر)

وجود نبات و شیرینی در سفره عقد ضروریست و نشان از شهد و خوشبختی و شیرینی زندگی آینده دارد. به همین خاطر نبات را به شکل‌های مختلف تزیین نموده و بر روی سفره عقد می‌گذارند همچنین شیرینی‌های مختلف با تزیین متفاوت را بر روی سفره قرار داده و پس از جاری شدن خطبه عقد بین مهمانان تقسیم می‌کنند.

گل به عنوان نمادی برای عشق و محبت میان زن و شوهر بر روی سفره عقد قرار داده می‌شود. از اجزای دیگر سفره عقد می‌توان عسل را نام برد که نمادی از شیرینی زندگی و خوشکامی بوده و پس از جاری شدن خطبه عروس و داماد برای دلگرمی در دهان یکدیگر عسل می‌گذارند. میوه نیز نمادی از برکت و رونق در زندگی زناشویی خواهد بود.

لیست وسایل سفره عقد ؛ 10 وسیله واجب + 5 وسیله اختیاری(تصاویر)

وسایل مورد نیاز سفره عقد شامل گردو، بادام و فندق هم می‌شوند، گردو نمادی از ارزش و قدرت بوده که برای زن و شوهر می‌تواند عاملی امیدبخش برای زندگی آینده باشد. فندق نماد خوشبختی و شادی بوده که با باز شدن آن را می‌توان به باز شدن پوسته احساسات زن و شوهر نسبت به یکدیگر تشبیه کرد. و بادام که نمادی از سلامتی جسمانی و زندگی شاد برای زن و شوهر است.

لیست وسایل سفره عقد ؛ 10 وسیله واجب + 5 وسیله اختیاری(تصاویر)

تخم مرغ یکی دیگر از اجزای سفره عقد است که نماد آن برای فرزندآوری و تولید مثل است. در واقع در سفره عقدهای ایرانی حدود ۵ یا ۱۲ یا ۱۴ عدد تخم مرغ قرار می‌دهند؛ این تعداد از تخم مرغ نمادی از ۵ تن و ۱۲ امام و ۱۴ معصوم بوده و پر از خیر و برکت است. جا حلقه‌ای نیز بسیار اهمیت دارد زیرا قرار است حلقه عروس و داماد در آن قرار گیرد تا پس از جاری شدن خطبه عقد حلقه‌ها را در دستان یکدیگر بیندازند و نسبت به یکدیگر متعهد و مسئولیت پذیر شوند.

لیست وسایل سفره عقد ؛ 10 وسیله واجب + 5 وسیله اختیاری(تصاویر)

استفاده از نقل و سکه و کله قند در سفره عقد نمادی از برکت و ثروت و خوشبختی و بخشش است. به این صورت که نقل زندگی را شیرین نموده و سکه ثروت و مال را افزون می‌کند همچنین با ساییدن کله قند این نماد به زن و شوهر منتقل می‌شود که در کنار یکدیگر باید زندگی نموده و نسبت به هم بخشش داشته باشند تا صیقلی شده و سال‌های سال در کنار یکدیگر زندگی کنند.

لیست وسایل سفره عقد ؛ 10 وسیله واجب + 5 وسیله اختیاری(تصاویر)

کلام آخر

در این مقاله به طور مفصل در مورد سفره عقد، اجزای سفره عقد، وسایل مورد نیاز سفره عقد و سمبل و نشانه هر یک صحبت کردیم و دانستیم که سفره عقد شامل چه مواردی است و هر کدام دارای چه مفهوم و نشانه ای است.



به این مطلب امتیاز دهید:
برای رای دادن اولین نفر باشید
بنر
بنر

نظرات شما:

عناوین جذاب امروز