بنر
بنر
بنر
بنر
بنر
بنر
بنر
بنر
چطور در کشور ترکیه ازدواج کنیم؟ در ادامه همراه ما باشید تا شرایط، قوانین، مدارک لازم و مراحل مهم ثبت ازدواج در کشور ترکیه در سال 2024 را با هم بررسی کنیم.

چگونه در ترکیه ازدواج کنیم؟

ازدواج در ترکیه مراحل خاص خود را دارد ما در ادامه این مقاله از سایت سوربان به شما خواهیم گفت چگونه در ترکیه ازدواج کنیم و مراحل ثبت ازدواج در کشور ترکیه چگونه است و برای ثبت ازدواج در کشور ترکیه چه مراحلی را باید انجام دهید. پس برای اطلاع از مراحل، مدارک لازم، شرایط و قوانین ازدواج در ترکیه تا انتها همراه ما باشید.

6 مرحله ثبت رسمی ازدواج در ترکیه برای ایرانیان + 4 نکته ، مقررات و مدارک لازم

4 نکته مهم درباره ازدواج در ترکیه

۱. نکته حائز اهمیت در این مورد این است که حتی اگر هر دو نفر ایرانی باشند هم میتوانند ازدواج خود را در ترکیه ثبت کنند و گواهی ازدواج ببن المللی بگیرند.

۲. ثبت ازدواج در ایران و یا کنسولگری ایران شامل قوانین ازدواج در ایران میشود و با تعیین مهریه، حق طلاق و سایر حقوق معمول با مرد است پس برای گرفتن شروط پیش از ازدواج باید به طور جداگانه برگه ها و مدارک لازم را امضا کنید.

۳. شما میتوانید ازدواج خود را هم در ترکیه و هم در ثبت احوال ایران از طریق کنسولگری ثبت کنید.

بعد از ازدواج در‌ کشور ترکیه کافی است از طریق کنسولگری هاى ایران با ارائه سند ازدواج بین المللى در ترکیه و ثبت درخواست، ازدواج و نام همسر را در شناسنامه هایتان ثبت و درج کنید.

البته در این مرحله نظر بر اینکه فرد متقاضى ازدواج خانم یا اقا باشد شرایط فرق خواهد کرد و محدودیت‌هایی برای خانم‌ها در جهت ازدواج با همسر خارجی وجود دارد.

۴. ازدواج در ترکیه مثل اکثر کشورهای دنیا با فرد متاهل یا همان ازدواج چندهمسری قانونی نیست.

6 مرحله ثبت رسمی ازدواج در ترکیه برای ایرانیان + 4 نکته ، مقررات و مدارک لازم

6 مرحله اصلی ثبت ازدواج در ترکیه

۱. مراجعه به کنسولگری کشور متقاضی

در صورتی که هر دو نفر از متقاضیان تابعیت ایرانی داشته باشند در ابتدا لازم است تا برای اخذ گواهی تجرد به کنسولگری ایران در ترکیه مراجعه نمایند و با واریز حدود ۲۵ یورو در شماره حساب اعلامی سفارت ایران در بانک ایش ترکیه نسبت به درخواست دریافت آن اقدام نمایند.

برای خانم های ایرانی بر اساس قوانین جمهوری اسلامی ایران برای ثبت ازدواج ایرانی باید اجازه نامه پدر به کنسولگری ارايه شود (در صورتی که والد شخص به رحمت خدا رفته باشد حداقل باید گواهی فوت به سفارت ایران در ترکیه ارایه شود.) اما توجه داشته باشید که برای ثبت ازدواج در ترکیه نیازی به اجازه پدر وجود ندارد.

مدارک لازم جهت درخواست برگه تجرد 2024

  • مراجعه به سامانه میخک سفارت ایران
  • اصل شناسنامه
  • اصل گذرنامه
  • ۴ قطعه عکس ( ۲ قطعه عکس محجبه هم به همراه داشته باشید زیرا سفارت ایران عکس بی حجاب نمی پذیرد)
  • واریز هزینه درخواست گواهی تجرد.

نکته مهم: برای افرادی که پاسپورت ایرانی دارند باید برگه تجرد از سفارت یا کنسولگری های ایران در کشور ترکیه اخذ شود و برکه های تجردی که از ثبت احوال ایران و یا سفارت های ایران در کشورهای دیگر گرفته می شود قابل قبول برای شهرداری در ترکیه نمی باشد.

6 مرحله ثبت رسمی ازدواج در ترکیه برای ایرانیان + 4 نکته ، مقررات و مدارک لازم

۲. اخذ تاییدیه از وزارت امور خارجه ترکیه برای ثبت ازدواج

بعد از دریافت گواهی تجرد از کنسولگری ایران لازم است که آن را به تایید وزارت امور خارجه ترکیه برسانید. هزینه ای که باید برای این تایید در وزارت امور خارجه ترکیه پرداخت نمایید برای هر درخواست ۱ لیر ترکیه می باشد.

۳.  انجام چند آزمایش پزشکی سلامت

در ترکیه نیز برای ثبت ازدواج همانند ایران شما موظف به انجام چند آزمایش ژنتیکی و پزشکی می باشید. برای انجام این آزمایشات بهتر است به بیمارستان های دولتی و یا مراکز درمانی خیریه مراجعه کنید چرا که در مراکز خصوصی هزینه های شما بیشتر خواهد شد. در این مراکز آزمایش خون رایگان می باشد.

آزمایش خون از این جهت اجباری است که مشخص شود شما مبتلا به بیماری ارثی و یا ژنتیکی که ممکن است با ازدواج با هم به مشکل برخورید، نباشید. و فرزندان حاصل از این ازدواج دچار بیماری های ژنتیکی نشوند.

۴. اخذ فرم های ازدواج از شهرداری و تایید در دفاتر رسمی

برای دریافت فرم های اولیه ازدواج لازم است تا به یکی از شعبه های شهرداری در شهر محل اقامت خود در کشور ترکیه مراجعه کنید. البته برای دریافت این فرم ها از شما ترجمه پاسپورتتان به زبان ترکی خواسته می شود که شما می توانید آن را در دفتر نوتر و یا دفتر اسناد رسمی ترجمه کنید و ارایه دهید. فرم ویژه ازدواج باید در دفاتر رسمی و نوتر تایید شود.

۵. تعیین وقت برای عقد رسمی

برای انجام و ثبت عقد رسمی شما می توانید مرکز و سالن های مختلفی را انتخاب کنید. هزینه این سالن ها می تواند متفاوت باشد.

شما میتوانید در سالن های موجود در شهرداری عقد کنید و یا در صورتی که در دوست داشته باشید که نسبت به عقد در سالن های خارج از شهرداری اقدام کنید باید هزینه های مربوط به ایاب و ذهاب عاقد به محل را نیز پرداخت کنید. جدای از این شما باید هزینه خود را پرداخت کنید که برای کمک به درختکاری در ترکیه استفاده می شود.

۶. ثبت ازدواج در سفارت ایران

برای ثبت عقد رسمی خود در ایران نیز شما باید مدارک و عقدنامه رسمی ترک خود را به سفارت ایران در ترکیه ببرید و البته برای عقد دینی در سفارت ایران نیز می توانید اقدام کنید. بدون ثبت ازدواج در ترکیه امکان ثبت ازدواج ایرانی را نخواهید داشت. البته برای ثبت ازدواج ایرانی بر خلاف ثبت ازدواج در ترکیه اذن پدر الزامی است.

نکته: در صورتی که قصد ازدواج ایرانی با شخص غیر مسلمان را داشته باشید بر اساس قوانین جمهوری اسلامی ایران ابتدا باید در مسجد در ترکیه شخص غیر مسلمان، مسلمان گردد تا اجازه ثبت ازدواج ایرانی را داشته باشید.

6 مرحله ثبت رسمی ازدواج در ترکیه برای ایرانیان + 4 نکته ، مقررات و مدارک لازم

مدارک لازم برای ثبت ازدواج در کشور ترکیه

برای ثبت ازدواج در ترکیه چه مدارکی لازم است؟ مثل تمام کشور های دیگر برای ثبت ازدواج در ترکیه نیز باید مدارکی را برای ثبت رسمی ازدواجتان به مسئول مربوطه ارائه کنید این مدارک به شرح زیر است :

  • اصل پاسپورت
  • گواهی تجرد
  • ۶ الی ۸ قطعه عکس تمام رخ رنگی
  • اصل شناسنامه و یا برگه تولد
  • کارت ملی
  • گواهی سلامت
  • رضایت نامه پدر برای خانم های ایرانی که سابقه تاهل قبلی ندارند.
  • طلاق نامه برای افرادی که قبلا طلاق گرفته اند
  • دو نفر شاهد
  • مترجم رسمی
  • تاییده مدارک از کشور اشخاص و کشور ترکیه
  • ترجمه تمام مدارک به زبان ترکی

کلام آخر

ازدواج به عنوان مهمترین مرحله زندگی هر شخص در هر کشور و هر جامعه ای از اهمیت ویژه ای برخوردار است کشور ترکیه نیز به عنوان یک کشور پیشرفته، جذاب و توریست پسند برای ثبت ازدواج دارای قوانین و مراحلی است که ما در این مقاله به طور مفصل در مورد ازدواج در ترکیه و مراحل ازدواج در ترکیه، قوانین ازدواج در ترکیه و مدارک لازم جهت ثبت ازدواج در ترکیه صحبت کردیم و توضیحات لازم را برای شما ارائه دادیم.



به این مطلب امتیاز دهید:
(1 امتیاز , میانگین: 5.0 از 5)
بنر
بنر

نظرات شما:

عناوین جذاب امروز